Тема 5. Бухгалтерський облік виконання місцевих бюджетів
1. Учасники процесу виконання місцевих бюджетів. Сутність, функції та завдання обліку виконання бюджету.
2. Порядок обліку доходів місцевих бюджетів.
3. Порядок обліку видатків місцевих бюджетів.
4. Облік активів, зобов’язань та розрахунків місцевих бюджетів.
1. Місцеві бюджети є складовою бюджетної системи України, яка включає в себе надходження і видатки на виконання повноважень органів влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Виконання місцевих бюджетів включає в себе певний комплекс заходів та учасників. До складу останніх входять:
Рада Міністрів Автономної Республіки Крим;
місцеві державні адміністрації;
виконавчі органи рад;
міські голови;
селищні голови;
сільські голови;
місцеві фінансові органи;
органи Державного казначейства;
місцеві органи податкової служби.
Кожний з учасників процесу виконує відповідні функції, як то: загальна організація і управління, координація діяльності учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету, обслуговування та безпосереднє виконання, які в цілому і являють процес виконання бюджету. Функція бухгалтерського обліку донедавна була прерогативою місцевих фінансових органів, у межах якої останні повинні були забезпечувати відповідні рівні виконавчої влади повною і своєчасною інформацією про виконання дохідної і видаткової частини бюджету, необхідної для контролю та управління процесом виконання бюджету.
Таким чином до функцій органів Державного казначейства щодо виконання місцевих бюджетів входить:
обслуговування місцевих бюджетів за доходами, видатками та фінансуванням;
установлення порядку відкриття та закриття рахунків в управліннях Державного казначейства України для зарахування податків, зборів (обов’язкових платежів) у розрізі видів платежів, що зараховуються до місцевих бюджетів усіх рівнів (бюджет АРК, обласні, районні бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування), а також рахунки в органах Державного казначейства України розпорядникам коштів місцевих бюджетів у розрізі місцевих бюджетів та кодів бюджетної класифікації видатків;
здійснення операцій на рахунках, відкритих в органах Державного казначейства України;
здійснення розподілу платежів між рівнями місцевих бюджетів, розподіл інших платежів, що зараховуються до місцевих бюджетів у розмірах, визначених законодавством, та перерахування розподілених коштів за належністю;
проведення повернення надміру та/або помилково сплачених до місцевих бюджетів платежів на підставі висновків органів виконавчої влади;
здійснення розрахунків за міжбюджетними трансфертами;
щоденне перерахування залишків надходжень на рахунки загального та спеціального фондів місцевих бюджетів;
надання фінансовим органам виписки з рахунків для обліку руху коштів відповідних місцевих бюджетів;
установлення порядку відображення у бухгалтерському обліку операцій щодо виконання місцевих бюджетів, ведення бухгалтерського обліку всіх операцій щодо виконання місцевих бюджетів і складання та власне складання фінансової звітності про виконання місцевих бюджетів, (крім звіту про виконання плану по штатах і контингентах);
здійснення попереднього контролю за цільовим спрямуванням бюджетних коштів;
здійснення операцій щодо оплати рахунків розпорядників бюджетних коштів на підставі підтвердних документів, зареєстрованих зобов’язань, відповідно до розпису місцевих бюджетів і кошторисів розпорядників бюджетних коштів;
ведення обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів місцевих бюджетів;
здійснення кредитування місцевих бюджетів для покриття тимчасових касових розривів;
подання звітності Міністерству фінансів України, органам місцевої влади та самоврядування у встановлені терміни за формами, погодженими з Міністерством фінансів України та Рахунковою палатою.
Склад об’єктів обліку виконання місцевих бюджетів аналогічний за своєю структурою складу об’єктів обліку виконання державного бюджету, а саме до них відносяться:
доходи;
видатки;
активи;
зобов’язання;
розрахунки.
Завдання обліку також не мають відмінностей і полягають у:
формуванні достовірної, своєчасної та якісної інформації щодо доходів місцевих бюджетів;
відповідному до нормативної бази відображенні інформації щодо видатків місцевих бюджетів;
забезпечені ефективності використання бюджетних коштів за визначеними місцевими радами напрямками;
контроль за використанням коштів розпорядниками коштів за всіма рівнями місцевого бюджету;
забезпеченні системи якісних і достовірних звітних показників для здійснення процесів управління, планування, контролю органами місцевої виконавчої влади.
Склад та структура доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України на відповідний рік.
Основою доходів місцевих бюджетів виступають надходження від юридичних і фізичних осіб як платників податків. Платники податків вносять відповідну суму коштів через установи банків, у яких вони обслуговуються, установи Державного комітету зв’язку та інформатизації України за місцезнаходженням платника (у безготівковій або готівковій формі) на відповідні рахунки, відкриті на балансі управлінь Державного казначейства України. Платежі провадяться при безготівковій формі оплати, за розрахунковими документами, що подані платниками до установ банків, здійснюється перерахування коштів через Систему електронних платежів Національного банку України на рахунки, відкриті на балансі управлінь Державного казначейства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі у розрізі місцевих бюджетів та кодів бюджетної класифікації доходів.
Підставою для зарахування до місцевих бюджетів готівкових платежів є наступні документи:
копії платіжних доручень банку та корінці прибуткових документів (повідомлення при сплаті платежів через відділення Ощадбанку) про приймання установою банку платежів місцевих бюджетів готівкою;
копії квитанцій за формою 24 та формою 10, видані органами місцевого самоврядування платникам податків, разом з описом до них;
платіжні доручення установ Державного комітету зв’язку та інформатизації України на перекази з додатком до них талонів поштових переказів (при сплаті платежів через установи зв’язку).
На основі вищевказаних документів уповноважені установи банків та регіональні відділення НБУ платежі до місцевих бюджетів зараховують на рахунки, відкриті управлінню Державного казначейства.
Управління Державного казначейства здійснює реєстрацію первинних даних на основі вказаних документів та виписок банківських установ, а також проводить операції з обробки платежів, зокрема: повернення надміру та помилково сплачених коштів; розподіл платежів до бюджетів за встановленими нормативами та рішенням відповідної ради про місцевий бюджет; перерахування до Державного та місцевих бюджетів коштів місцевих бюджетів; проведення розрахунків за міжбюджетними трансфертами; перерахування залишків надходжень на рахунки для обліку коштів загального та спеціального фондів місцевих бюджетів.
Для відображення інформації про надходження, що відповідно до нормативної бази класифікуються як доходи загального фонду місцевого бюджету використовуються такі субрахунки:
· 1111 «Єдиний казначейський рахунок»
· 1231 «Рахунки місцевих бюджетів в установах банків». За дебетом відображається сума коштів місцевого бюджету, що надійшли на рахунок в установах банків, а кредитом — списання сум із зазначених рахунків.
· 3141 «Надходження до загального фонду місцевих бюджетів». За кредитом субрахунка здійснюється зарахування сум податків і зборів відповідно до законодавства; за дебетом відображається сума зайво внесених, надмірно сплачених податків і зборів та акумуляція коштів загального фонду місцевого бюджету.
· 6121 «Доходи загального фонду місцевого бюджету». За кредитом відображаються суми зарахованих податків, зборів і платежів, за дебетом — повернення останніх як зайво чи комплексно внесених, а також списання сум отриманих доходів на результат виконання бюджету наприкінці року.
· 6911 Контррахунок за операціями за доходами бюджетів.
Слід зауважити, що субрахунки 1111 та 1231 використовуються паралельно, зокрема:
органами Державного казначейства, які є учасниками СЕП НБУ, відкриваються аналітичні рахунки за субрахунком 1111;
органами Державного казначейства, які не є учасниками СЕП НБУ, а мають відкриті рахунки в установах уповноважених банків фіксація інформації здійснюється на аналітичних рахунках субрахунку 1231.
Надходження платежів, які відповідно до Закону Про Держбюджет та рішення місцевих рад відносяться до спеціального фонду місцевих бюджетів, відображається за таким угрупованням кореспондуючих субрахунків відповідно:
1111 «Єдиний казначейський рахунок»;
1231 «Рахунки місцевих бюджетів в установах банків»;
3151 «Надходження коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки». За кредитом фіксується сума податків і зборів зарахованих до складу спеціального фонду місцевого бюджету; за дебетом — сума зайво внесених та надмірно сплачених платежів, а також щоденне віднесення до коштів спеціального фонду, що направляються на спеціальні рахунки;
6122 «Доходи спеціального фонду місцевого бюджету». За кредитом відображається сума поповнення доходів місцевого бюджету в частині спеціального фонду; за дебетом — суми повернутих платежів та віднесення доходів спеціального фонду місцевих бюджетів на результат виконання відповідного бюджету;
6911 «Контррахунок за операціями за доходами бюджетів».
Окремі платежі, відповідно до рішення місцевої ради поточного року, повинні бути розподілені між загальним та спеціальним фондами даного бюджету. Відображення надходження означених платежів на підставі платіжних доручень платників, звірених з випискою банків, здійснюється на аналітичних рахунках:
1111 «Єдиний казначейський рахунок»;
1231 «Рахунки місцевих бюджетів в установах банків»;
3161 «Кошти, які розподіляються між загальним і спеціальним фондами місцевих бюджетів». За кредитом відображаються суми однойменних надходжень; за дебетом — повернення зайво та помилково внесених сум, а також віднесення означених коштів до складу відповідних фондів;
6126 «Доходи місцевого бюджету, що підлягають розподілу між загальним та спеціальним фондами». За кредитом відображається сума доходів до розподілу; за дебетом — повернення сум означених доходів, у частині зайво або помилково внесених, а також щорічне списання зазначених доходів. 6911 «Контррахунок за операціями за доходами бюджетів». Подальший розподіл доходів здійснюється відповідним працівником управління Державного казначейства за нормами, встановленими бюджетним законодавством з кінцевим узагальненням інформації у вигляді Відомості розподілу платежів між загальним та спеціальним фондами місцевого бюджету. Відображення інформації в системі бухобліку здійснюється на таких субрахунках:
3141 «Надходження до загального фонду місцевих бюджетів»;
3151 «Надходження до спеціального фонду місцевих бюджетів»;
3161 «Кошти, які розподіляються між загальним та спеціальним фондами місцевих бюджетів»;
6911 «Контррахунок за операціями за доходами бюджетів»;
6121 «Доходи загального фонду місцевих бюджетів»;
6122 «Доходи спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки».
Подальші операції з коштами, віднесеними за адресою до відповідних фондів, проводиться у вищевказаному порядку. Перерахування на відповідні рахунки розподілених коштів відбувається у регламентований час засобами програмного забезпечення.
Надходження платежів, які згідно із законом України про Державний бюджет України на відповідний рік та рішенням місцевої ради у поточному році розподіляють між рівнями місцевих бюджетів, відображається на вже відомих субрахунках 1111, 1231, 6911, а також субрахунках:
3321 «Кошти, які підлягають розподілу між рівнями бюджету». За кредитом проводиться зарахування сум надходжень, які підлягають розподілу між рівнями бюджетів відповідно до законодавства; за дебетом — перерахування сум до повернення та віднесення сум до розподілу;
6221 «Доходи, що підлягають розподілу між рівнями бюджету». За кредитом фіксується сума обсягів коштів, що підлягають зазначеному розподілу; за дебетом — сума зайво або помилково сплачених платежів, що повертаються, а також списання щороку сум зазначених доходів.
На підставі здійсненого розподілу формується Відомість розподілу платежів між рівнями місцевого бюджету, які надійшли на рахунок 3321 «Кошти, які підлягають розподілу між рівнями бюджетів».
Окремі види платежів, як то: фіксований сільськогосподарський податок, єдиний податок суб’єктів малого підприємництва та податки, що відповідно до чинного законодавства розподіляються між бюджетами і різними отримувачами коштів підлягають також ідентифікації і розподілу. Зауважимо, що означені платежі тимчасово відносяться на доходи місцевих бюджетів, а тому операції по надходженню означених платежів, а також інших коштів, що тимчасово віднесені до доходів місцевого бюджету, фіксується на субрахунках 1111, 1231, 6911, а також:
3421 «Кошти, тимчасово віднесені на доходи місцевих бюджетів, що підлягають розподілу». За кредитом проводиться зарахування сум коштів, тимчасово віднесених на доходи, які підлягають розподілу; за дебетом відображається інформація про суми зайво або помилково сплачених платежів, що повертаються адресату.
3422 «Інші кошти, тимчасово віднесені на доходи місцевого бюджету».
6421 «Кошти, тимчасово віднесені на доходи місцевого бюджету, що підлягають розподілу. За кредитом відображається сума зарахованих надходжень; за дебетом — повернутих адресату як зайво чи помилково сплачених, а також списання надходжень за рік.
6422 «Інші кошти, тимчасово віднесені на доходи місцевого бюджету».
Інформація за результатами розподілу в залежності від виду платежів формалізується у вигляді:
відомості № 2 м «Розподілу коштів, тимчасово віднесених на доходи місцевого бюджету, які надійшли на рахунок 3421» — для коштів, тимчасово віднесених на доходи місцевого бюджету;
відомості № 2 м та Реєстру платників за спрощеною системою оподаткування — щодо надходжень, які тимчасово відносяться на доходи місцевих бюджетів, зокрема: фіксованого сільськогосподарського податку, єдиного податку суб’єктів малого підприємництва та ін.
Окрема незначна частина надходжень до місцевих бюджетів може бути ідентифікована щодо бюджетного законодавства як надмірно чи помилково сплачені податки чи збори (останні відповідно до законодавства мають бути повернуті платнику). Зазначена процедура здійснюється на підставі рішення органів стягнення. Управління Державного казначейства України здійснює безпосереднє перерахування коштів з відповідних рахунків на поточні рахунки платників податків, відкриті в установах банку.
За здійсненими операціями інформація на підставі вказаних документів фіксується на таких субрахунках відповідно до первинної класифікації коштів зворотними проведеннями:
1111, 1231, 3141, 3151, 3161, 3421, 3422;
6121, 6122, 6123, 6421, 6422, 6911.
Залишки коштів на кінець дня за субрахунком 3141 «Надходження до загального фонду місцевих бюджетів» з метою щоденної акумуляції платежів або сумарного їх обліку переносяться на субрахунок 3142 «Кошти загального фонду місцевого бюджету», а залишки субрахунка 3151 «Надходження до спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки» відносяться відповідно на субрахунок 3152 «Кошти спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки». Кількість аналітичних рахунків, що відкриваються до «котлових» балансових рахунків, залежить від кількості місцевих бюджетів, оскільки кожному місцевому бюджету повинен відповідати певний рахунок. Окрім того, має бути відкритий один нейтральний аналітичний рахунок за рахунком 3142 для акумуляції інформації про доходи, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансферів відповідно до ст. 66 Бюджетного кодексу України.
Аналітичний облік означених операцій ведеться в оборотно-сальдових та сальдових відомостях, (ф. 7—1, 7—2) за аналітичними рахунками.
Склад видатків місцевих бюджетів, як і доходів, визначається Бюджетним кодексом України (ст. 88—91), законом про Державний бюджет України на відповідний рік та відповідними нормативними документами місцевих бюджетів.
По факту затвердження місцевих бюджетів фінансові органи складають на паперових та електронних носіях і направляють річний розпис асигнувань місцевих бюджетів та помісячний розпис асигнувань загального фонду місцевих бюджетів до органів Державного казначейства України, які реєструють їх на відповідних рахунках груп:
922 «Бюджетні призначення з місцевих бюджетів».
927 «Бюджетні призначення з загального фонду місцевого бюджету за помісячним розписом асигнувань».
9921 «Контррахунок для пасивних рахунків позабалансового обліку».
На підтвердження здійснених проведень на оригіналах документів проставляється відбиток штампу «Зареєстровано і взято на облік».
У випадках прийняття змін до рішення територіальної ради щодо відповідного місцевого бюджету, фінансові органи формують і подають до органів Державного казначейства довідку про внесення змін у розпис та помісячний розпис місцевого бюджету у встановлений термін. Органи Державного казначейства, після реєстрації довідок, здійснюють фіксацію отриманих за довідками показників у системі вищевказаних рахунків бухгалтерського обліку за класом 9. Аналогічну інформацію фінансові органи надають розпорядникам коштів, для підготовки і подання головними розпорядниками коштів упродовж 3 днів реєстрів змін зведених кошторисів і помісячних планів асигнувань місцевих бюджетів до відповідних органів Державного казначейства (зазначені документи складаються в розрізі нижчестоящих розпорядників коштів). В окремих випадках (коли зміни в планових показниках є наслідком змін щодо територіального розташування або підпорядкування нижчестоящих розпорядників коштів) до вищевказаних документів ГРК формуються і додаються зміни до мережі. Для внесення змін до кошторисів та помісячних планів асигнувань розпорядників коштів нижчого рівня, вищестоящі розпорядники коштів формують, затверджують і надають останнім довідки про зміни кошторису та зміни помісячного плану асигнувань. Означена процедура по введенню змін щодо обсягів місцевого бюджету виконується в разі внесення коректив щодо коштів не тільки загального фонду, але й спеціального фонду (в частині всіх його складових за винятком власних надходжень).
Внесення змін до показників спеціального фонду кошторисів у частині власних надходжень бюджетних установ, починається з підготовки розпорядниками коштів довідки про внесення змін до індивідуальних планових показників щодо вказаних коштів. Означена довідка затверджується керівником вищестоящої установи та погоджується з територіальним фінансовим органом (без внесення змін до бюджетного розпису за спеціальним фондом), після чого передається органам Державного казначейства. Орган Державного казначейства приймає довідки та фіксує відповідні дані щодо змін кошторисів у системі рахунків групи 912. Розпорядник коштів з моменту передачі довідки до органів Державного казначейства здійснює виконання кошторису в частині означеної складової спеціального фонду за скоректованими (з урахуванням змін) показниками. На рівні головних розпорядників коштів та управлінь Державного казначейства здійснюється звірка показників щодо вказаних змін під час подання першими останнім квартальної звітності, складеної з урахуванням узагальнених показників довідок про внесення змін до спеціального фонду нижчестоящих розпорядників коштів.
Одночасно з означеними проведеннями, на підставі поданої до органів Державного казначейства інформації щодо індивідуальних показників бюджетних призначень до облікових даних вводяться показники щодо асигнувань на покриття зобов’язань за рахунками:
9241 «Асигнування на взяття зобов’язань по загальному фонду місцевих бюджетів».
9242 «Асигнування на взяття зобов’язань по спеціальному фонду місцевих бюджетів».
Подальші дії по казначейському виконанню місцевих бюджетів за видатками передбачають реєстрацію зобов’язань та фінансових зобов’язань розпорядників коштів бюджету.
Реєстри зобов’язань та фінансових зобов’язань разом з первинними документами приймаються органами Державного казначейства у межах залишків коштів на зазначених рахунках групи 924, та фіксуються у встановленому порядку на субрахунках:
9421 «Зобов’язання розпорядників бюджетних коштів за коштами загального фонду місцевого бюджету».
9422 «Зобов’язання розпорядників бюджетних коштів за коштами спеціального фонду місцевих бюджетів».
9423 «Фінансові зобов’язання розпорядників бюджетних коштів за коштами загального фонду».
9424 «Фінансові зобов’язання розпорядників бюджетних коштів за коштами спеціального фонду».
Надалі операції по казначейському виконанню місцевих бюджетів щодо проведення фактичних видатків включають перерахування коштів на видаткові операції, при цьому механізм означеної процедури залежить від адресності видатків щодо фондів. На підставі розпорядження інформація щодо зазначеної процедури фіксується на рахунках:
3142 «Кошти загального фонду місцевого бюджету».
3531 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими із загального фонду місцевого бюджету».
9223 «Зведені поточні бюджетні призначення по загальному фонду місцевих бюджетів».
9921 «Контррахунок для пасивних рахунків позабалансового обліку».
Факт надходження коштів на особові рахунки підтверджує виписка з особового рахунка, яка надається головному розпоряднику коштів. На підставі виписки головний розпорядник готує та подає органу Державного казначейства України розподіл виділених бюджетних асигнувань на перерахування коштів підвідомчим установам. Отриманий розподіл перевіряється органом Державного казначейства України на предмет відповідності вказаних у ньому сум залишкам на рахунках, залишкам невикористаних бюджетних асигнувань щодо загального фонду та зареєстрованих фінансових зобов’язань нижчестоящих розпорядників коштів у розрізі КЕКВ.
Перерахування платежів з одного рахунка на інший, які відкриті на балансі одного органу Державного казначейства України без виходу в СЕП НБУ, здійснюється меморіальними ордерами, які складаються на підставі відповідних платіжних доручень розпорядників коштів.
В системі рахунків бухгалтерського обліку операція по перерахуванню коштів на реєстраційні рахунки РК, що відкриті в УДК, відображається в зазначеному територіальному органі Державного казначейства за рахунками:
3541 «Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами загального фонду місцевих бюджетів».
3531 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими із загального фонду місцевих бюджетів».
9221 «Поточні бюджетні призначення по загальному фонду місцевих бюджетів».
9921 «Контррахунок для пасивних рахунків позабалансового обліку».
За умов відкриття реєстраційних рахунків розпорядників коштів на балансі відділення Державного казначейства в управлінні Державного казначейства здійснюється проведення:
Дебет 3531 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими із загального фонду місцевих бюджетів».
Кредит 3911 «Субкореспондентські рахунки, відкриті для органів Державного казначейства».
Перерахування означених коштів управліннями державного казначейства відділенням супроводжується кореспонденцією рахунків 3911 та 1111/1231.
Відділення Державного казначейства на підставі меморіальних документів виписок банківських установ та платіжних доручень здійснює відображення інформації про надходження коштів з особових рахунків ГРК чи розпорядника коштів 2-го рівня за субрахунками 1231, 3541, 9221, 9911, а також субрахунка 1711 «Субкореспондентський рахунок Єдиного казначейського рахунка», за дебетом якого фіксують дані про суми, які надходять, а за кредитом проводяться суми, що списуються з субрахунків Єдиного казначейського рахунка.
Зарахування коштів спеціального фонду місцевого бюджету на особові рахунки розпорядників здійснюється органами Державного казначейства на підставі оформленого в аналогічному порядку розпорядження на виділення коштів спеціального фонду місцевих бюджетів. Засобами програмного забезпечення відбувається переведення коштів з балансового рахунка 3152 на балансовий рахунок 3532 з відповідною кореспонденцією та одночасним проведенням за субрахунками 9242 та 9921.
Перерахування коштів з особового рахунка ГРК чи розпорядника коштів 2-го ступеня підвідомчим установам, які обслуговуються також обласним управлінням Державного казначейства, здійснюється останнім у порядку, описаному раніше, при цьому на підставі розподілу коштів відбувається відображення інформації на субрахунках:
3532 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими із спеціального фонду місцевого бюджету».
3542 «Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами спеціального фонду місцевого бюджету».
9222 «Поточні бюджетні призначення по спеціальному фонду місцевих бюджетів».
9921 «Контррахунок для пасивних рахунків позабалансового обліку».
За умов виділення коштів ГРК чи розпорядникам коштів 2-го рівня з їх особових рахунків в управлінні Державного казначейства підвідомчим органам, реєстраційні рахунки яких відкриті на балансі відділень Державного казначейства, в управлінні Державного казначейства на підставі розподілу коштів здійснює кореспонденцію за субрахунками 3532, 3911. У відділенні Державного казначейства, у свою чергу, на підставі отриманих від управління Державного казначейства меморіальних документів, здійснюється відображення інформації про надходження коштів з особових рахунків ГРК та розпорядників коштів 2-го рівня за субрахунками 1711/1231, 3542 та 9222, 9921.
Власні кошти розпорядників коштів, що входять до складу спеціального фонду місцевого бюджету, також підлягають реєстрації (як об’єкт обліку виконання місцевих бюджетів) у системі рахунків бухгалтерського обліку. Якщо розпорядник обслуговується управлінням Державного казначейства, останнє, на підставі платіжних доручень на перерахування коштів, здійснює зарахування коштів з відображенням зазначеної операції на рахунках:
1111 «Єдиний казначейський рахунок»;
1231 «Рахунки місцевих бюджетів в установах банків»;
3542 «Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами спеціального фонду місцевого бюджету»;
6124 «Власні кошти розпорядників коштів місцевого бюджету»;
6911 «Контррахунок за операціями за доходами бюджету»;
9222 «Поточні бюджетні призначення по спеціальному фонду місцевих бюджетів»;
9921 «Контррахунок для пасивних рахунків позабалансового обліку».
При отриманні управлінням Державного казначейства платіжного доручення або файла початкових платежів від СЕП НБУ на проведення зарахування сум до складу власних коштів розпорядника, які обслуговуються балансовим відділенням Державного казначейства, в управлінні здійснюється фіксація інформації на субрахунках 1111 та 3911. На суму перерахування коштів із субкореспондентського рахунка відділення, в разі наявності відкритих реєстраційних рахунків на балансі відділення в управлінні здійснюється зворотне проведення до попереднього.
Надходження власних коштів розпорядника, що обслуговується у відділеннях Державного казначейства, супроводжується проведенням у останніх за рахунками: 1711, 1231, 3542 та одночасно 6911, 6124, а також одночасно 9222, 9911.
Наступним етапом обліку видатків бюджету виступають операції по фіксації, групуванню та обробці інформації щодо здійснення готівкових та безготівкових платежів органами Державного казначейства на користь розпорядників коштів. Останні органи виконавчої влади здійснюють оплату видатків розпорядників коштів з їх реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунків, відкритих в органах Державного казначейства. Здійснення видатків відбувається за оформленими відповідним чином і поданими до органу Державного казначейства платіжними дорученнями та підтверджувальними до них документами розпорядників коштів, які приймаються до виконання за умов наявності зареєстрованих в органах Державного казначейства України зобов’язань та фінансові зобов’язання залишків коштів на вказаних рахунках за відповідними КЕКВ, а також відповідності змісту операцій за підтверджувальними документами, вказаними у платіжному дорученні КЕКВ.
Таким чином, оплата рахунків розпорядників коштів не є безумовною. Крім вищевказаних причин відмови щодо здійснення відповідних проплат, органи Державного казначейства мають право зупинити проведення зазначеної операції щодо конкретного розпорядника коштів у разі, якщо встановлено факти:
відсутності затвердженого кошторису та помісячного плану асигнувань останнього;
відсутності або недостатності обсягу бюджетних і кошторисних призначень;
недостатності коштів на відповідних рахунках;
має місце факт недотримання або порушення встановленого порядку використання коштів відповідно до загального або спеціального фондів бюджету;
має місце факт неподання розпорядниками бюджетних коштів фінансової звітності.
За таких умов орган Державного казначейства України відмовляє в оплаті рахунків розпорядників коштів шляхом письмового оформлення та передачі відмови в оплаті (відмова в оплаті попередньо реєструється органами Державного казначейства в однойменному журналі) упродовж 1 дня разом з первинними документами відповідному розпоряднику коштів.
В управлінні Державного казначейства проведення видатків за рахунок загального фонду місцевого бюджету на підставі вказаних документів, прийнятих до виконання, відображається за субрахунками: 3541, 1111/1231, одночасно 7221 «Видатки загального фонду місцевого бюджету» та 7911; та одночасно 9121, 9423 в кореспонденції з відповідним контррахунком. Здійснення оплати рахунків розпорядників коштів відділеннями Державного казначейства за відповідними первинними документами відображається у кореспонденції таких субрахунків: 3541, 1711/1231; одночасно 7211, 7911 та 9121, 9423, 9921.
Проведення видатків розпорядників коштів за рахунок коштів спеціального фонду управлінням Державного казначейства супроводжується здійсненням проведень за такими субрахунками бухгалтерського обліку: 3542, 1111/1231, одночасно 7221, 7911 та 9122, 9424, 9921. Аналогічні в цілому проведення (натомість рахунка 1111 використовується рахунок 1711), на підставі платіжних доручень та інших первинних документів розпорядника коштів здійснюються у відділенні Державного казначейства, яке його обслуговує.
Для проведення видатків у готівковій формі — отримання стипендії, допомоги, видатків на службові відрядження тощо розпорядники бюджетних коштів подають до органів Державного казначейства України заявку на видачу готівки у 2 примірниках, яка виписується на осіб, які несуть повну матеріальну відповідальність щодо здійснення відповідних готівкових операцій по установі. Одночасно із заявкою до органів Державного казначейства розпорядники коштів передають платіжні доручення на перерахування сум відповідних зборів до означених фондів та до бюджету.
На підставі перевіреної заявки та за умови наявності залишку на рахунках розпорядників бюджетних коштів (на суми готівки до отримання та суми податків і зборів до перерахування), органи Державного казначейства України виписують на ім’я зазначених у заявці осіб грошові чеки на отримання готівки, за якими останні отримують готівку з поточних рахунків, відкритих в установах банків на ім’я органів Державного казначейства України. Невикористана готівка підлягає внесенню на вказані рахунки з подальшим зарахуванням відповідної суми коштів на реєстраційні або спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників коштів.
Чекові книжки на отримання готівки в установах банків органами Державного казначейства України можуть передаватися розпорядникам бюджетних коштів, при цьому процесу передачі передує реєстрація чекових книжок у журналі реєстрації виданих чекових книжок із зазначенням номерів чеків та підпису особи, яка отримала чекову книжку.
Для обліку операцій за видатками у готівковій формі призначено вищевказані субрахунки за безготівковими видатковими операціями.
Аналітичний облік видатків місцевого бюджету ведеться у загальному порядку у вищеописаних облікових реєстрах за аналітичними рахунками.
Серед об’єктів обліку виконання місцевих бюджетів виділяють (як і щодо Державного бюджету) такі з них як активи, зобов’язання, розрахунки.
До складу активів місцевих бюджетів входять:
грошові кошти на рахунках місцевих бюджетів;
розміщені депозити місцевого бюджету в НБУ чи інших уповноважених установах банків;
цінні папери, що перебувають у власності місцевого бюджету;
кредити, надані з місцевого бюджету;
кошти місцевого бюджету в дорозі;
активи місцевого бюджету за взаємними розрахунками тощо.
Зобов’язання місцевих бюджетів включають відповідно:
зобов’язання за векселями місцевого бюджету;
облігації місцевого бюджету;
зобов’язання місцевого бюджету за іншими цінними паперами;
внутрішнє фінансування місцевого бюджету;
депозити, отримані місцевим бюджетом;
зобов’язання місцевого бюджету за взаємними розрахунками.
Для кожного із зазначених об’єктів обліку в плані рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів призначено відповідний балансовий рахунок.
Порядок обліку вищезазначених активів місцевих бюджетів аналогічний порядку обліку активів Державного бюджету; схожими є характеристики відповідних, практично однойменних субрахунків, що використовуються при цьому. З огляду на це, уявляється недоцільним надання детального викладу матеріалу щодо означеного питання; натомість пропонується розгляд специфічних особливостей та найскладніших позицій процесу обліку активів та зобов’язань місцевих бюджетів. До таких операцій слід віднести порядок обліку видачі кредитів, отримання останніх тощо.
Видача кредитів з місцевого бюджету здійснюється за рішенням відповідної ради про місцевий бюджет на даний рік. Надання кредитів супроводжується заключенням угоди між відповідним органом виконавчої влади та одержувачем кредиту. На підставі отриманого рішення органу місцевого самоврядування про надання кредиту, органи Державного казначейства здійснюють відображення зазначеної операції на субрахунках:
3142 «Кошти загального фонду місцевого бюджету»;
3152 «Кошти спеціального фонду місцевих бюджетів, які спрямовуються на спеціальні видатки»;
1111 «Єдиний казначейський рахунок»;
1231 «Рахунки місцевих бюджетів в установах банків»;
1711 «Субкореспондентський рахунок, відкритий в органі Державного казначейства»;
та одночасно
1521 «Короткострокові кредити, надані з місцевого бюджету;
1522 «Довгострокові кредити, надані з місцевого бюджету»;
4431 «Розрахунки з бюджетними кредитами, наданими за рахунок коштів загального фонду бюджету»;
4432 «Розрахунки за операціями з кредитами спеціального фонду місцевих бюджетів»;
та одночасно
7231 «Кредитування загального фонду місцевого бюджету за вирахуванням погашення»;
7921 «Контррахунок за операціями з кредитуванням за вирахуванням погашення».
Повернення позик здійснюється у порядку, визначеному угодою. Відповідний обсяг коштів, що ідентифікується як повернутий бюджетний кредит (повністю чи частково), на підставі платіжних документів позичальника, звірених з випискою банків або файла початкових платежів від СЕП НБУ, зараховується на єдиний казначейський рахунок/субкореспондентський рахунок, відкритий в органі Державного казначейства — при включенні органу Державного казначейства до СЕП НБУ, чи на рахунки місцевих бюджетів в установах банків — у разі, якщо рахунки органам Державного казначейства відкриті на їх ім’я в установах уповноважених банків. При цьому в кореспонденції з рахунками 1111/1231/ 1711 виступають субрахунки:
3153 «Рахунок для зарахування до загального фонду місцевих бюджетів повернення бюджетних кредитів» — при поверненні позичок, наданих до набрання чинності Бюджетного кодексу України, а також при поверненні бюджетних кредитів, наданих за рішеннями Верховної Ради АРК чи інших відповідних рад за КЕКВ 4000 «Кредитування з вирахуванням погашення зі спеціального фонду місцевого бюджету»;
3143 «Рахунок для зарахування до загального фонду місцевих бюджетів повернення бюджетних кредитів» — при поверненні бюджетних кредитів, наданих за рішенням місцевих рад за КЕКВ 4000 із загального фонду.
Одночасно з даним проведенням у системі рахунків відображається зменшення кредитів, наданих з місцевого бюджету кореспонденцією субрахунків 4431, 4432 та 1521/1522. Також означена операція відображається за класом 7 «Видатки бюджету» в кореспонденції відповідних рахунків за групою 723 «Кредитування місцевого бюджету за вирахуванням погашення» та контррахунка 7921.
Кошти, які за умовами угоди повинні бути сплачені за використання бюджетного кредиту одержувачами кредитів, зараховуються на підставі платіжних документів на перерахування коштів до складу надходжень до загального чи спеціального фонду місцевих бюджетів з одночасним віднесенням означеної суми на доходи місцевого бюджету. При цьому здійснюються вже відомі із п. 2 проведення за субрахунками:
1111/1711 чи 1231 та 3141/3151;
та одночасно:
6911 та 6121/6122.
У кінці операційного дня засобами програмного забезпечення на підставі меморіальних документів кошти із субрахунків 3143, 3141 та 3153, 3154 списуються на субрахунки 3142 «Кошти загального фонду місцевого бюджету», 3152 «Кошти спеціального фонду місцевого бюджету, які направляються на спеціальні видатки» відповідно.
Порядок надання міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету до місцевих установлено Бюджетним кодексом України. Зазначена передача бюджетних коштів проводиться в обсягах, затверджених Законом «Про Державний бюджет України» на відповідний рік. Перерахування дотацій і субвенцій місцевим бюджетам здійснюється платіжними дорученнями Державного казначейства. Для відображення зазначеної операції у плані рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів призначено такі субрахунки, як 1111/1711, 1231 та 3141/3151, 6121/6122 та 6911.
Після зарахування коштів на відповідні рахунки, означені кошти із субрахунків 3141 та 3151 направляються на субрахунки 3542 та 3542 відповідно, з яких згідно з визначеним порядком направляються на здійснення видатків розпорядників коштів.
Окремою складовою зобов’язань місцевих бюджетів виступають короткотермінові позички на покриття тимчасових касових розривів, що виникли в процесі виконання місцевого бюджету, та запозичення до бюджету розвитку місцевих бюджетів, які можуть надаватись Раді Міністрів АРК місцевим державним адміністраціям, виконавчим органам місцевих рад з фінансово-кредитними установами.
Для отримання позички до органів Державного казначейства подаються такі документи:
заява про отримання короткотермінової позички;
прогноз надходжень доходів загального фонду (за вирахуванням субвенцій з інших бюджетів) на період отримання позички;
інші документи щодо кредитоспроможності заявника, які останній має надати органам Державного казначейства за їх вимогою.
Рішення про надання або відмову в наданні позички приймається управлінням Державного казначейства упродовж 2 днів після отримання пакета документів від заявника, про що останній інформується письмово. Для юридичного оформлення стосунків сторін з приводу надання — отримання позички на покриття тимчасових касових розривів, між сторонами, які виступають в якості кредитодавця і кредитоотримувача, укладається (на підставі поданих заявником документів) договір, яким регулюється механізм надання та повернення позички. Договір укладається між управліннями Державного казначейства та Радою Міністрів АРК, місцевими державними адміністраціями або виконавчими органами відповідних рад. Обов’язковою умовою погашення позички є повернення відповідного обсягу коштів до 30 листопада поточного бюджетного року. Кредитування місцевих бюджетів здійснюється за рахунок коштів Єдиного казначейського рахунка з урахуванням ліміту АРК, областям, містам Києву і Севастополю для надання короткотермінових позичок відповідним місцевим бюджетам, який установлюється щомісячно на наступний місяць Головою Державного казначейства України.
Інформація за отриманими короткостроковими позичками місцевого бюджету відображається на субрахунках 1111/1711 чи 1231, а також:
223 «Внутрішнє фінансування місцевого бюджету»;
3252 «Рахунок для зарахування до загального фонду місцевих бюджетів інших кредитів»;
4431 «Розрахунки за операціями з кредитів загального фонду місцевих бюджетів».
Дані по запозиченнях за коштами спеціального фонду, які здійснюються місцевими бюджетами відповідно до рішення Верховної Ради АРК, а також інших відповідних рад, відображаються на субрахунках 1111/1711 чи 1231, 223, а також 3254 «Рахунок для зарахування до спеціального фонду місцевих бюджетів інших кредитів», 4432 «Розрахунки за операціями з кредитів спеціального фонду місцевих бюджетів». Подальший рух зарахованих кредитів здійснюється в регламентований час засобами програмного забезпечення відповідно до меморіальних документів і шляхом віднесення означених коштів на субрахунки 3142 та 3152 відповідно.
Взаєморозрахунки, що виникають у процесі виконання місцевого бюджету, можуть носити двоваріантний характер. По-перше, це розрахунки з іншим місцевим бюджетом, по-друге, це розрахунки з Державним бюджетом. Взаємні розрахунки щодо місцевих бюджетів виникають унаслідок:
1) змін законодавства, яке регламентує розподіл доходів і видатків між бюджетами після затвердження бюджету;
2) змін адміністративно-територіального поділу;
3) передачі з одного бюджету до іншого фінансування певних заходів (наприклад, капітальних вкладень);
4) змін відомчої підпорядкованості підприємств, організацій та установ.
Початком процесу проведення взаєморозрахунків слід вважати розрахунок суми, яку слід віднести на взаєморозрахунки, та визначення терміну її погашення. Означені операції проводяться фінансовим органом за результатом щоквартальної звітності. Визначені позиції щодо суми і терміну доводяться до відповідного органу Державного казначейства України та фінансового органу (з яким мають бути проведені взаєморозрахунки) шляхом надання їм Довідки про взаємні розрахунки.
Передача з одного місцевого бюджету до іншого планових та фактичних показників бюджетних установ, організацій та заходів супроводжується внесенням змін до бухгалтерського обліку за показниками відповідного місцевого бюджету, зокрема: щодо місцевого бюджету, який передає зменшення річного обсягу планових та фактичних показників, а щодо місцевого бюджету, якому передають зазначені показники відповідно відбивається збільшення однойменних показників за відповідними кодами бюджетної класифікації. За проведеними операціями зі зміни даних обліку сторони складають Довідки про зміни річного розпису асигнувань бюджету та зміни помісячного розпису асигнувань загального фонду бюджету, які передають до відповідних органів Державного казначейства.
Установи, видатки яких передаються з одного бюджету до іншого, складають фінансову звітність на дату передачі, яку в терміни, визначені для подання звітності, подають органу Державного казначейства України, який обслуговував установу. Паралельно зазначені установи готують і подають до фінансового органу, в підпорядкованість якого передаються видатки бюджетних установ, організацій та відповідного органу Державного казначейства України, який обслуговуватиме даного розпорядника коштів, такий пакет документів:
затверджений кошторис;
помісячний розпис асигнувань загального фонду місцевого бюджету;
звіт про виконання кошторису на момент передачі бюджетних установ, організацій та заходів.
Передача бюджетних установ, організацій та заходів з одного бюджету до іншого супроводжується одночасним закриттям та відкриттям рахунків цих установ у відповідних органах Державного казначейства України.
Вищеописані операції по взаєморозрахунках повинні здійснюватись у грошовій формі (якщо інше не передбачено чинним законодавством).
За результатами проведених взаєморозрахунків щоквартально органи Державного казначейства України проводять з відповідними фінансовими органами звірку відносно відображених в обліку вищевказаних операцій.
Відповідно до нормативно правового поля взаєморозрахунки між бюджетами мають бути погашені до кінця бюджетного року. У випадках порушення терміну, встановленого для проведення взаєморозрахунків, або зазначені розрахунки на 1 листопада поточного бюджетного року є непогашеними, органи Державного казначейства мають забезпечити проведення останніх шляхом застосування встановленого ними нормативу щоденних відрахувань коштів від доходів загального фонду відповідного місцевого бюджету (з урахуванням міжбюджетних трансфертів). При розрахунку даного показника виходять із суми непогашених взаємних розрахунків та планової суми надходжень на цей період до загального фонду місцевого бюджету, згідно з розписом відповідного бюджету.
Для відображення операцій по віднесенню на взаєморозрахунки відповідних сум коштів використовуються наступні групи рахунків, проведення за якими здійснюються за меморіальними документами органів Державного казначейства:
165 «Активи місцевого бюджету за взаємними розрахунками» (на суми до одержання);
242 «Зобов’язання місцевого бюджету за взаємними розрахунками» (на суму до передачі);
42 «Розрахунки по виконанню місцевих бюджетів»;
612 «Доходи місцевого бюджету» (при проведенні взаєморозрахунків за доходами);
721 «Видатки загального фонду місцевого бюджету (при взаєморозрахунках за видатками);
722 «Видатки спеціального фонду місцевого бюджету».
Аналітичний облік за вказаними операціями ведеться в описаних раніше облікових реєстрах установленої форми.
Сільські і селищні ради як одна з найчисленніших складових системи органів державної влади і управління, є безпосередніми учасниками процесу виконання місцевого бюджету. Кожна сільська і селищна рада має власний бюджет, який у свою чергу виступає первинною ланкою бюджетної системи України. До функцій означених органів державної влади включають складання, розгляд та затвердження відповідних бюджетів, організацію їх виконання, а також затвердження кошторисів і планів асигнувань розпорядників коштів, що перебувають на утриманні даних бюджетів.
Бухгалтерський облік виконання сільських та селищних бюджетів здійснюється переважно централізованими бухгалтеріями. Методика ведення бухгалтерського обліку визначається:
Інструкцією з бухгалтерського обліку в централізованих бухгалтеріях при виконавчих сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) Радах народних депутатів;
Планом рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ та Порядком застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ;
Інструкцією про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ;
іншими нормативними діючими документами, що регулюють порядок бухгалтерського обліку бюджетних установ.
Особливістю ведення бухгалтерського обліку в централізованих бухгалтеріях при сільських, селищних радах є поєднання ведення обліку виконання кошторису та обліку виконання відповідного бюджету в межах одного балансу.
Здійснення обліку виконання кошторису відбувається за традиційною методикою ведення бухгалтерського обліку бюджетних установ з урахуванням останніх змін і доповнень.
Для здійснення операцій безпосередньо по виконанню бюджету призначено групу субрахунків 1-го рівня, а саме:
310 «Рахунки в установах банків сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів для обліку коштів загального фонду»;
317 «Рахунки в установах банків сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів для обліку коштів спеціального фонду»;
320 «Рахунки в казначействі сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів для обліку коштів загального фонду»;
327 «Рахунки в казначействі селищних, сільських та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів для обліку коштів спеціального фонду». При надходженні безготівкових коштів, які входять до складу доходів даного бюджету, відповідний з означених субрахунків кореспондується із субрахунками 731 «Доходи сільських, селищних, міських (міст районного підпорядкування бюджетів за загальним фондом», 732 «Доходи сільських, селищних, міських бюджетів за спеціальним фондом). Проведення здійснюється на підставі виписки банку чи органу Держказначейства та підтверджувальних документів, що додаються до неї;
431 «Результати виконання сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) бюджетів за загальним фондом»;
432 «Результати виконання сільських, селищних і міських міст районного підпорядкування) бюджетів за спеціальним фондом»;
691 «Кошти, передані і отримані». Зазначений субрахунок призначено для обліку однойменних коштів, які отримані від вищестоящого бюджету або передані вищестоящому бюджету (районному, міському, обласному). Цей рахунок кореспондується з вищепереліченими грошовими рахунками. Наприкінці року здійснюється списання переданих і отриманих коштів на результат виконання бюджету в кореспонденції з субрахунком 431 «Результати виконання сільського, селищного і міського (міст районного підпорядкування) бюджетів»;
605 «Короткострокові позики бюджету». За даним субрахунком фіксується інформація щодо отриманих позик від районного, місцевого, обласного бюджету в кореспонденції з грошовими рахунками, а також із субрахунком 691 при заліку відповідних коштів у рахунок розрахунків з вищестоящим бюджетом за пові-
домленням органу Державного казначейства;
домленням органу Державного казначейства;
731 «Доходи сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів за загальним фондом»
732 «Доходи сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів за спеціальним фондом». На субрахунках обліковуються кошти, які відносяться до доходів, що надійшли на поточний рахунок в установу банку або орган Державного казначейства на ім’я сільської, селищної, міської (міст районного підпорядкування) рад, а також операції з повернення цих сум, при цьому кореспондуються грошові субрахунки. Наприкінці року отримані доходи списуються на результат виконання бюджету з кореспонденції з субрахунком 431;
803 «Видатки сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів за загальним фондом»
814 «Видатки сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів за спеціальним фондом». За субрахунком фіксуються касові видатки в сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) бюджетах, а в кінці року останні списуються з кредиту субрахунка 803 у дебет субрахунка 421 «Результати виконання сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) бюджетів».
Для відображення інформації щодо сум коштів загального та спеціального фондів, планових асигнувань та зобов’язань установ, що утримуються із сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) бюджетів, призначено позабалансовий рахунок 09 «Призначення та зобов’язання».
Аналітичний облік операцій по виконанню бюджету ведеться:
за грошовими коштами на рахунках — накопичувальних відомостях № 2 чи книзі поточних рахунків та розрахунків ф. 292;
за коштами отриманими, переданими; позичками та результатами виконання бюджету — в книзі ф. 292;
за доходами — в книзі доходів ф.16 за кожним видом доходів;
за видатками — в картці аналітичного обліку касових видатків.
Усі фінансово-господарські операції, оформлені відповідними первинними документами, знаходять своє відображення в накопичувальних відомостях (меморіальних ордерах), після чого інформація заноситься у відповідні книги і картки, та в Книгу Журнал-Головна.
Після закінчення місяця складається загальний баланс виконання бюджету, який, як зазначалось раніше, містить також інформацію щодо виконання кошторису.
Комментариев нет:
Отправить комментарий