четверг, 10 марта 2011 г.

Облік виконання бюджету.


Тема 3. Бухгалтерський облік видатків державного бюджету

План
1. Поняття та завдання обліку видатків бюджету. Класифікація видатків бюджету.
2. Поняття бюджетних рахунків для операцій клієнтів з бюджетними коштами та порядок їх відкриття.
3. Порядок обліку проведення видатків державного бюджету.
Під видатками бюджету розуміють кошти, що спрямовуються на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом, за винятком коштів на погашення основної суми боргу та повернення надміру сплачених до бюджету сум. Сутність здійснення видатків бюджету полягає в реалізації покладених на державу функцій управління, охорони, надання соціальних послуг її громадянам тощо. Напрямки здійснення бюджетних видатків залежать від перелічених вище функцій і зумовлюються необхідністю утримання бюджетних установ різних профілів, дотримання збалансованого розвитку окремих регіонів держави, зв’язку державного та місцевих бюджетів у їх видатковій частині та ін.
Відповідно до бюджетного устрою України серед видатків бюджету виділяють видатки Державного бюджету, які являють собою суму коштів, що призначені для виконання державою відповідних її функцій на загальнодержавному рівні.
Основні функції по використанню Державного бюджету здійснює Державне казначейство України. Завдання бухгалтерського обліку виконання:
·         реалізація через облікову систему принципів виконання видаткової частини Державного бюджету;
·         забезпечення чіткої та своєчасної інформації про видатки бюджету в розрізі бюджетної класифікації видатків;
·         здійснення ефективного фінансового контролю за виконанням зобов’язань розпорядників та одержувачів коштів.
Видатки бюджету виступають як складна економічна категорія, яка потребує класифікації. Відповідно до Бюджетного кодексу України видатки бюджету класифікуються в розрізі:
1.       Функцій, з виконанням яких пов’язані видатки (функціональна класифікація видатків).
2.       Ознак головного розпорядника бюджетних коштів (відомча класифікація видатків).
3.       Бюджетних програм (програмна класифікація видатків).
4.       Економічних характеристик операцій, при проведенні яких здійснюються ці видатки (економічна класифікація видатків).
Функціональна класифікація видатків виділяє такі рівні деталізації:
1)      розділи, в яких визначаються видатки бюджетів на здій­снення відповідно загальних функцій держави, Автономної Респуб­ліки Крим чи місцевого самоврядування. Серед них виокремлюють: 0100 загальнодержавні функції; 0200 оборона; 0300 громадський порядок, безпека та судова влада; 0400 економічна діяльність; 0500 охорона навколишнього середовища; 0600 житлово-кому­нальне господарство; 0700 охорона здоров’я; 0800 духовний та фізичний розвиток; 0900 освіта; 1000 соціальний захист та соціальне забезпечення;
2)      підрозділи та групи, в яких конкретизуються напрями спрямування бюджетних коштів на здійснення відповідно функцій держави на центральному рівні, на рівні Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування.
Функціональна класифікація має чотиризначну систему кодування.
Відомча класифікація видатків бюджету визначає перелік головних розпорядників бюджетних коштів. На її основі Державне казначейство України та місцеві фінансові органи ведуть реєстр усіх розпорядників бюджетних коштів. Остання має тризначну систему кодування. Так, Міністерство освіти і науки України має КВК 220, Міністерству охорони здоров’я відповідає КВК 230, Міністерству культури та мистецтв України — КВК 160.
Програмна класифікація видатків бюджету застосовується при формуванні бюджету за програмно-цільовим методом і має семизначну систему кодування.
За економічною класифікацією видатки бюджету поділяються на поточні видатки (КЕКВ 1000), капітальні видатки (КЕКВ 2000), нерозподілені видатки (КЕКВ 3000) та кредитування за вирахуванням погашення (КЕКВ 4000). Означена класифікаційна група має чотиризначну систему кодування.
Бюджетні рахунки для операцій клієнтів за бюджетними коштами є складовою частиною бюджетних рахунків, що відкриваються в органах Державного казначейства в цілому. Вони поділяються на:
·                    реєстраційні рахунки;
·                    спеціальні реєстраційні рахунки;
·                    рахунки одержувачів коштів.
Під реєстраційними розуміють рахунки, що відкриваються в органах Державного казначейства розпорядникам бюджетних коштів для обліку операцій за коштами загального фонду бюджету. Рахунки одержувачів коштів представляють собою рахунки, що відкриваються даним суб’єктам господарювання в розрізі відповідних кодів бюджетної класифікації видатків загального чи спеціального фондів для обліку операцій по виконанню плану використання бюджетних коштів. 
Відповідно до означеного нормативного документа для відкриття реєстраційних та спеціальних реєстраційних рахунків роз­порядники коштів подають до органів Держаного казначейства такий пакет документів:
1) заяву на відкриття рахунка в системі органів Державного казначейства, підписану керівником та головним бухгалтером;
2) копію довідки про внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, засвідчену нотаріально або органом, що видав довідку;
3) копію затвердженого положення або статуту про установу, організацію, засвідчену вищестоящим органом, що здійснює реєстрацію;
4) копію документа, що підтверджує взяття клієнта на податковий облік, засвідчену органом податкової служби;
5) картку зі зразками підписів осіб, яким відповідно до законодавства України надано право розпоряджатися рахунком і підписувати платіжні та інші розрахункові документи, та відбитка печатки;
1) довідку про реєстрацію в органах Пенсійного фонду;
2) документ про реєстрацію клієнта як платника соціальних страхових внесків;
8) затверджений кошторис доходів і видатків.
В органах Державного казначейства здійснюється перевірка поданих документів та відкриття особистої справи на кожного з відповідних клієнтів із внесенням усіх поданих документів до особової справи. За результатами означених процедур клієнтам привласнюється номер, який надалі виступає складовою коду їх рахунків і відображається в книзі відкритих рахунків.
Для забезпечення юридичного врегулювання відносин органи Державного казначейства укладають договори з клієнтами, на підставі яких здійснюють їх розрахункове обслуговування відповідно до встановлених лімітів та затверджених кошторисів доходів і видатків або планів використання бюджетних коштів. Договір складається за встановленою формою і містить у собі предмет договору, права та обов’язки сторін, порядок розв’язання спорів, строки дії договору, порядок його зміни та припинення, інші умови та юридичні адреси сторін. Договір передбачає право Державного казначейства припиняти проведення видатків у разі виявлення фактів порушень встановленого порядку. Невід’ємною складовою договору є заявка-розрахунок для встановлення загального ліміту залишків готівки в касу, порядку і строків здавання готівкової виручки.
Днем відкриття рахунка органом Державного казначейства є дата, проставлена у розділі «Відмітка органу Державного казначейства» заяви на відкриття рахунка.
Бюджетні рахунки відкриваються щорічно на початку бюджетного року. При цьому для перевідкриття рахунків клієнти подають до органу Державного казначейства затверджений кошторис на бюджетний рік (для розпорядників коштів) чи план використання бюджетних коштів. Закриття бюджетних рахунків здійснюється не піз­ніше 31 грудня, при цьому залишки зі спеціального реєстраційного рахунка, що заплановані й отримані для видатків у новому бюджетному році, переносяться на нові відкриті спеціальні реєстраційні рахунки. Закриття рахунків клієнтів може здійснюватися й упродовж поточного року в разі зміни в чинному законодавстві чи при реорганізації, зміні назви чи організаційно-правової форми установи.
 Схема виконання видатків Державного бюджету та їх обліку формується під впливом умов функціонування органів Державного казначейства щодо внутрішньої платіжної системи Державного казначейства, яка являє собою платіжну організацію, членів платіжної системи та сукупність відносин, що виникають між ними при проведенні переказу грошей.
Процес проведення видатків бюджету та відображення означених операцій у бухгалтерському обліку включає декілька етапів. Облік пропозицій та змін щодо них ведеться в органах Державного казначейства України на позабалансових рахунках:
9091 «Пропозиції про виділення асигнувань загального фонду Державного бюджету».
9093 «Узагальнені пропозиції про виділення коштів загального фонду Державного бюджету».
Щоденно в межах наявних коштів на рахунку загального фонду Державного бюджету Державне казначейство України готує розпорядження про виділення коштів у розрізі головних розпорядників коштів, яке затверджується головою Державного казначейства України або його заступником.
При здійсненні видатків Державним казначейством України за рахунок коштів, що надходять на транзитні рахунки з обліку доходів Державного бюджету безпосередньо в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, фактичне перерахування коштів від Державного казначейства його територі­альним управлінням не відбувається. Рух інформаційних потоків здійснюється, як і в попередній схемі, з центрального рівня (Державного казначейства) до територіальних одиниць — управлінь та відділень, при цьому від Державного казначейства управління отримують реєстри пропозицій на здійснення видатків, складені на підставі розподілу пропозицій ГРК. Реєстри пропозицій є підставою для управлінь здійснити щоденне виділення коштів із загального фонду Державного бюджету в розрізі розпорядників коштів та одержувачів, яке проводиться за розпоряджен­ням. Кошти виділяються в межах затверджених пропозицій та залишку на рахунках загального фонду Державного бюджету і зараховуються розпорядникам коштів II ступеня на особові рахунки, розпорядникам коштів IIІ ступеня та одержувачам коштів — на реєстраційні рахунки. Надалі процес руху грошових фактичних та інформаційних потоків подібний до наведеної схеми.
На момент отримання управлінням витягу, даний територіальний орган Державного казначейства має сформувати дані про мережу за інформацією Ради міністрів Автономної Республіки Крим, державних адміністрацій в областях, містах Києві та Севастополі, поданою до початку бюджетного року (розпорядники коштів нижчого рівня подають мережу відповідним відділенням Державного казначейства). Вищевказані головні розпорядники коштів протягом п’яти робочих днів після отримання витягів з розписів подають до відповідного управління Держказначейства розподіл показників зведених кошторисів доходів і видатків та планів асигнувань у розрізі розпорядників коштів нижчого рівня на паперових та електрон­них носіях, а в разі виникнення змін, що виникають у процесі виконання Державного бюджету, в аналогічному порядку подають реєстр змін зведеного кошторису видатків та помісячних планів асигнувань загального фонду Державного бюджету.
Отримання розпорядниками коштів фінансових коштів, що віднесені до складу власних надходжень останніх, супроводжується їх зарахуванням на спеціальні реєстраційні рахунки.
Для здійснення синтетичного обліку операцій по переведенню коштів на зведені особові, особові та реєстраційні рахунки використовуються наступні балансові рахунки: 1111, 1122, 1222, 3112, 9091, 9093, 8221, 8911, 9921, 8921, 8111, 9211, 9251 охарактеризовані раніше, а також:
1711 «Субкореспондентський рахунок, відкритий в органі Державного казначейства». За дебетом рахунка відображаються суми, які надходять на Субкореспондентський рахунок на користь органів Державного казначейства; за кредитом — суми, що вилучаються з субкореспондентських рахунків органів Державного казначейства, у тому числі і за дорученням клієнтів.
3511 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими із загального фонду Державного бюджету».
3512 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими зі спеціального фонду Державного бюджету».
За кредитом субрахунків здійснюється зарахування коштів, виділених головним розпорядникам та розпорядникам коштів другого ступеня із загального та спеціального фондів Державного бюджету для розподілу між підвідомчими установами; за дебетом — відбиваються направлення сум коштів на реєстраційні рахунки головних розпорядників та особові рахунки розпорядників другого ступеня.
3513 «Зведені особові рахунки головних розпорядників за коштами, отриманими із загального фонду Державного бюджету».
3514 «Зведені особові рахунки головних розпорядників за коштами, отриманими зі спеціального фонду Державного бюджету».
За кредитом субрахунків здійснюється зарахування коштів, виділених із загального та спеціального фондів державного бюджету на підставі затверджених Міністерством фінансів України пропозицій без визначення адресності коштів щодо КФКВ; за дебетом — списання коштів за розподілом щодо призначення голов­ним розпорядником коштів.
3521 «Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами загального фонду Державного бюджету».
3522 «Реєстраційні рахунки розпорядників коштів спеціального фонду Державного бюджету». За кредитом субрахунків відбивається зарахування коштів, виділених розпоряднику з відповідного фонду бюджету на утримання установи; за дебетом — направлення визначених сум коштів на здійснення видат­ків розпорядника, згідно із кошторисом доходів і видатків або списання залишків з рахунка у встановленому законодавством порядку.
3911 «Технічні рахунки управлінь Державного казначейства».
7111 «Видатки загального фонду державного бюджету».
7121 «Видатки спеціального фонду державного бюджету». Аналітичний облік за рахунками ведеться в разі КФКВ, КВКВ, КЕКВ. За дебетом субрахунків відбиваються суми касових видат­ків розпорядників у кореспонденції з рахунком 7911 «Контррахунок за видатковими операціями»; за кредитом — упродовж року проводяться суми коштів, по відновленню касових видатків розпорядників у кореспонденції зі вказаним контррахунком, а в кінці року здійснюється віднесення видатків загального та спеціального фондів Державного бюджету на результат виконання бюджету в кореспонденції з рахунками 5111 «Результат виконання загального фонду Державного бюджету» та 5112 «Результат виконання спеціального фонду Державного бюджету».
7911 «Контррахунок за видатковими операціями».
8111 «Кошти загального фонду Державного бюджету, отримані від вищестоящих органів Державного казначейства».
8112 «Кошти спеціального фонду Державного бюджету, отримані від вищестоящих органів Державного казначейства». За кредитом субрахунків здійснюється відображення зарахування сум коштів загального та спеціального фондів Державного бюджету, отриманих від вищестоящих органів Державного казначейства у кореспонденції з рахунком 8921 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за отриманими коштами»; за дебетом — повернення зайво або помилково отриманих від вищестоящих органів Державного казначейства коштів Державного бюджету в кореспонденції з вищевказаним рахунком управлінського обліку.
8221 «Асигнування загального фонду Державного бюджету, передані нижчестоящим органам Державного казначейства».
8222 «Асигнування спеціального фонду державного бюджету, передані нижчестоящим органам Державного казначейства». За дебетом субрахунків відбивається факт зарахування коштів загального та спеціального фондів державного бюджету, переданих нижчестоящим органам Державного казначейства у кореспонден­ції з рахунком 8911 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за переданими коштами»; за кредитом — зарахування повернутих коштів державного бюджету, які були помилково або в зайвому обсязі перераховані нижчестоящим органам Державного казначейства (у зворотній до попередньої кореспонденції).
8911 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за переданими коштами».
8921 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за отриманими коштами». Призначені для відображення операцій за системою подвійного запису (кореспондуються з активними та пасивними рахунками 8 класу «Управлінський облік») відповідно до процесу відображення інформації щодо зазначених операцій передує розробка аналітичних параметрів рахунків та відповідно до цього відкриття аналітичних рахунків.
Фіксація операцій по виконанню видаткової частини Державного бюджету в системі рахунків здійснюється як на рівні Державного казначейства, так і на рівні управлінь і відділень (для відділень Держказначейства, які є балансовими чи ще не перейшли у СЕП НБУ), кореспонденція на кожному з рівнів набуває такого вигляду:

У Державному казначействі:

на суму виділених коштів із загального фонду Державного бюджету головним розпорядникам коштів, на підставі відповідних меморіальних документів Державного казначейства з метою зарахування на:
зведені особові рахунки (за узагальненими пропорціями)
Дебет 3112 Кредит 3513
Дебет 9093 Кредит 9921
особові рахунки (відкриті за кодами функціональної класифікації)
Дебет 3112 Кредит 3511
Дебет 9091 Кредит 9921
на суму перерахованих платіжним дорученням коштів з осо­бових рахунків розпорядників своїм підвідомчим установам здійс­нюється така кореспонденція рахунків
Дебет 3511           Кредит 1111/1122, 1222
Дебет 8221           Кредит 8911
Відмітимо, що за рахунками 1122 та 1222 відображається інформація за даною операцією щодо органів Державного казначейства, що не перейшли у СЕП НБУ.
На рівні управління Державного казначейства при отриманні файла початкових платежів здійснюється зарахування коштів на особові рахунки розпорядників коштів другого рівня. При цьому проводиться наступна кореспонденція:
Дебет 1111/1122, 1222    Кредит 3511
Дебет 8921                       Кредит 8111
Дебет 9211, 9251             Кредит 9921
Перерахування коштів розпорядниками коштів другого ступеня на власні реєстраційні рахунки для подальшого здійснення видатків у процесі діяльності установи та на реєстраційні рахунки розпорядників коштів третього ступеня здійснюється на підставі платіжного доручення. При цьому в управлінні Державного казначейства проводяться наступні проведення:
а) при безбалансовості відділення Державного казначейства, до територіальної належності яких відносяться дані розпорядники коштів:
Дебет 3511 Кредит 3521
б) за наявності балансів на рівні відділень Державного казначейства, до територіальної належності яких відносяться дані розпорядники коштів:
Дебет 3511 Кредит 3911, 3521
та одночасно на суму коштів, перерахованих розпорядником третього ступеня:
Дебет 8911 Кредит 8221
в) за наявності відділень ДК, що не ввійшли у СЕП НБУ
Дебет 3511 Кредит 1122, 1222, 3521
та одночасно на суму коштів, переведених розпорядникам коштів третього ступеня, здійснюється проведення
Дебет 8911 Кредит 8221
При здійсненні даної комплексної кореспонденції проводиться звірка залишків на рахунках позабалансового обліку щодо кошторисних призначень асигнувань та зобов’язань розпорядників коштів, зокрема 9111, 9211, 9131, 9411/9413.
У відділенні Державного казначейства (що є балансовим або не ввійшло до СЕП НБУ) на підставі отриманих електронних чи паперових документів (файла початкових платежів СЕП НБУ, платіжних доручень) відображається інформація в системі таких рахунків: 1711/1122, 1222 та 3521, 8911 та 8111, та одночасно 9211, 9251 та 9921.
Надходження коштів спеціального фонду для зарахування безпосередньо на спеціальні реєстраційні рахунки супроводжується відповідною кореспонденцією щодо трьох варіантів організації роботи органів Державного казначейства, а саме:
а) за умов відсутності балансів на рівні відділень управлінь Державного казначейства:
вищевказані кошти надійшли до управління Державного казначейства:
Дебет 1111 Кредит 3522
Дебет 6911 Кредит 6114
та одночасно
Дебет 9212 Кредит 9921
Дебет 9911 Кредит 9312
б) за наявності балансів на рівні відділень управління Державного казначейства:
вищевказані кошти надійшли до управління Державного казначейства:
Дебет 1111 Кредит 3911, 3522
Дебет 6911 Кредит 6114
та одночасно
Дебет 9212 Кредит 9921
Дебет 9911 Кредит 9312
кошти спеціального фонду надійшли на субкореспондентський рахунок районного відділення Державного казначейства для зарахування на рахунки розпорядників коштів:
Дебет 1711 Кредит 3522
Дебет 6911 Кредит 6114
та одночасно
Дебет 9212 Кредит 9921
Дебет 9911 Кредит 9312
в) при наявності відділень Державного казначейства, що не ввійшли до СЕП НБУ:
надходження коштів на спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників коштів, що обслуговуються в управлінні Державного казначейства:
Дебет 1122, 1222    Кредит 3522
Дебет 6911              Кредит 6114
та одночасно
Дебет 9212 Кредит 9921
Дебет 9911 Кредит 9312
цільове надходження коштів за зазначеним напрямком до районного відділення Державного казначейства на субкореспондентський рахунок
Дебет 1122, 1222    Кредит 3522
Дебет 6911              Кредит 6112
одночасно з кореспонденцією
Дебет 9212 Кредит 9921
Дебет 9911 Кредит 9312
Оплата видатків розпорядників бюджетних коштів здійснюється органами Державного казначейства України шляхом проведення платежів з реєстраційних, спеціальних шляхом проведення платежів реєстраційних рахунків останніх.
Відображення операцій по оплаті рахунків за рахунок коштів загального фонду відбувається в межах таких рахунків:
в управлінні Державного казначейства
Дебет 3521     Кредит 1111/1711, 1122, 1222
Дебет 7111 Кредит 7911
та одночасно на зменшення даних по рахунках позабалансового обліку
Дебет 9111, 9131, 9413 Кредит 9921
у відділенні Державного казначейства (за відповідним статусом у СЕП НБУ):
Дебет 3521    Кредит 1711/1122, 1222
Дебет 7111 Кредит 7911
та одночасно
Дебет 9111, 9131, 9413 Кредит 9921
При оплаті рахунків за рахунок коштів спеціального фонду на підставі платіжних доручень розпорядників коштів та супровідних підтверджувальних документів здійснюється проведення:
в управлінні Державного казначейства
Дебет 3522 Кредит 1111/1711/1122, 1222
і на суму оплачених рахунків розпорядників, що обслуговуються відділеннями
Дебет 3911 Кредит 1111
та одночасно
Дебет 7121 Кредит 7911
Дебет 9112, 9414 Кредит 9921
у відділеннях Державного казначейства (за відповідним статусом у СЕП НБУ)
Дебет 3522 Кредит 1711/1122, 1222
Дебет 7121 Кредит 7911
та одночасно
Дебет 9112, 9414 Кредит 9921

1 комментарий:

  1. "Коли мене познайомили з паном Лі Беном (Кредитним директором), я виходив на ринок як перший покупець житла. Мої потреби були дещо іншими, і у мене було багато запитань, перш ніж він надіслав мені мій лист попереднього затвердження , він покликав поговорити зі мною про те, що це означає і що може змінитися. Він зробив мене доступним майже будь-якої години за допомогою електронної пошти та текстових повідомлень, був дуже чуйним та обізнаним. Він також дуже прямий, я пояснив йому, якими були мої очікування щодо часу закриття та інших деталей. Він сказав, що виправдає ці очікування, але перевершив їх. Я так швидко закрив ріелтора, і продавець, звичайно, був у захваті від цього. Але як покупець я оцінив, що я пройшов цей процес коротко, але ретельно. Від попереднього затвердження до закриття - подорож була такою безшовною, і я вважаю себе щасливчиком, бо чув історії жахів про Інтернет. Я рекомендую контактну електронну адресу офіцера з питань кредитування Бен Лі: 247officedept@gmail.com & Whatsapp Номер: + 1-989-394-3740 кожному, хто шукає позику на будь-якому ринку. Все оброблялося в електронному вигляді доцільно та надійно.

    ОтветитьУдалить