среда, 13 июля 2011 г.

Філософія: Курс лекцій


Проблеми пізнання світу. (10)
Суб’єкт і об’єкт пізнання.


Проблеми пізнання досліджує філософська наука під назвою «гносеологія» (давньогрец. «гносис» -- пізнання, «логос» -- учення, наука).
Першим питанням гносеології є визначення природи пізнання. Що є пізнання, що штовхає людину до пізнання, чи приречена людина пізнавати? У найзагальнішому розумінні пізнання постає як процес взаємодії свідомості та дійсності. Але результатом такої взаємодії можуть бути враження, почуття, певні емоції. Вони також можуть бути елементами пізнання. Усе ж до визначення пізнання ми відносимо:
Пізнання це процес взаємодії свідомості та дійсності, внаслідок якої у свідомості відбудовуються образи, інтелектуальні моделі та конструкції, які дають змогу людині поліпшувати свої стосунки з дійсністю, робити свої дії оптимальними, ефективними.
Особливості пізнавального відношення розкриваються через поняття об’єкта та суб’єкта – вихідні поняття гносеології.
Суб’єкт пізнанняце людина як вихідний пункт життєвої та пізнавальної активності. Людина як суб’єкт пізнання здобуває знання, вибудовує теорії та концепції, зберігає і передає їх новим поколінням.
Об’єкт пізнання – фрагмент (частина) будь-якої реальності (природної, соціальної, суб’єктивної, розумової тощо), який не збігається з інтелектом, що пізнає, та на який спрямована пізнавальна активність.
Таке розуміння суб’єкта й об’єкта засвідчує:
§        По-перше, що об’єктом пізнання може бути будь-що, що пізнання може набувати характеру самопізнання;
§        По-друге, що суб’єкт і об’єкт співвідносні: об’єкт набуває характеристик саме об’єкта лише у відношенні до певного суб’єкта, тоді як останній виявляє себе лише через дію на певний об’єкт.
Суб’єкт пізнання – це людина із усіма її проявами та прагненнями. Тому поняття пізнання включає в свій зміст три основні складові:
§        Процес здобування знань, створення образів, моделей, теорій реальності (це інформативний аспект пізнання);
§        Прагнення оволодіти реальністю, проникнути в її приховані підвалини ( активістський або вольовий аспект пізнання);
§        Бажання досягти найважливішого, найпозитивнішого для людини стану досконалості ( смисловий аспект пізнання).

Комментариев нет:

Отправить комментарий