среда, 13 июля 2011 г.

Філософія: Курс лекцій


Структура наукового пізнання від фактів до теорії.
Емпіричний ті теоретичний рівень і методи пізнання. (58)
Безпосередній зв’язок пізнання з практикою визначає буденне пізнання, яке виникає разом з формуванням людського суспільства і здійснюється людьми в процесі всіх видів їхньої життєдіяльності.
За рівнем це пізнання є емпіричним, оскільки воно не йде далі окремих тверджень про різні властивості та окремі відношення предметів повсякденного досвіду. Донаукове стихійно-емпіричне пізнання одночасно є і формою практичної діяльності, воно безпосередньо вплетене в неї. Мета його – не пізнання світу, а саме виробництво предметів, яке зрештою, неможливе без певного знання про предмети та знаряддя праці, способи застосування їх і т.ін.
Наукове пізнання виникає лише на певному етапі історичного розвитку людства. Виникнення його пов’язане з суспільним розподілом праці, відділенням розумової праці від фізичної і перетворенням розумової праці, духовної діяльності у відносно самостійну сферу.
Наукове пізнання являє собою відносно самостійну цілеспрямовану пізнавальну діяльність, яка складається із взаємодії таких компонентів:
1)     Пізнавальної діяльності спеціально підготовлених груп людей;
2)     Об’єктів пізнання;
3)     Предмета пізнання;
4)     Особливих методів та засобів пізнання;
5)     Вже сформованих логічних форм пізнання та мовних засобів;
6)     Результатів пізнання, що виражаються головним чином у законах, теоріях, наукових гіпотезах;
7)     Цілей, що спрямовані на досягнення достовірного, систематизованого знання, здатного пояснити явища.

Наукове пізнання, таким чином, -- це цілеспрямований процес, який вирішує чітко визначені пізнавальні завдання, що визначаються цілями пізнання.

Форми наукового пізнання:
§        Ідея;
§        Проблема;
§        Гіпотеза;
§        Концепція;
§        Теорія.

Методи наукового пізнання:
§        Спостереження;
§        Вимірювання;
§        Експеримент;
§        Аналіз;
§        Синтез;
§        Абстрагування (відволікання від певних властивостей предмета);
§        Узагальнення;
§        Індукція – на основі знання про окреме робиться висновок про загальне;
§        Дедукція – за допомогою логіки;
§        Моделювання;
§        Ідеалізація;
§        Аксіоматичний метод – дослідження та побудова теорії, за якими деякі її твердження приймаються як вихідні аксіоми;
§        Історичний;
§        Логічний.


Глобалістика. Глобальні проблеми сучасності. (32)
Глобальні проблеми – сукупність життєво важливих проблем, від вирішення яких залежить подальша доля людства, його соціальний прогрес.
В коло глобальних проблем входять:
1.     Екологічна;
2.     Енергетична;
3.     Сировинна;
4.     Проблема війни і миру;
5.     Тероризму;
6.     Демографічна;
7.     Подолання відсталості країн, що розвиваються;
8.     Освоєння світового океану;
9.     Мирне освоєння космосу;
10.  Проблема СНІДу.
Досить близьким до глобальних проблем постає сучасне явище глобалістики. Це є поглиблена інтеграція економік різних країн та регіонів сучасного людства. До глобалістики в наш час ставляться часто-густо негативно, оскільки не всім подобається підпорядкування приватних інтересів ширшим, більш загальним інтересам. Проте Глобалістика може відкрити нові рільні перспективи вирішення глобальних проблем.

Комментариев нет:

Отправить комментарий