четверг, 10 марта 2011 г.

Облік виконання бюджету. Конспект лекцій.

Тема 2. Бухгалтерський облік доходів і фінансових ресурсів державного бюджету
План
1.Поняття доходів і фінансових ресурсів бюджету та завдання їх обліку. Склад і класифікація доходів бюджету.
2.Поняття єдиного казначейського рахунка як інструменту виконання дохідної частини бюджету.
3.Порядок проведення операцій по зарахуванню надход­жень до складу доходів державного бюджету.
4.Синтетичний та аналітичний облік доходів державного бюджету.
Доходи бюджету являють собою всі податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачене законодавством України (включаючи трансферти, дарунки, гранти). Економічна сутність доходів бюджету полягає у забезпеченні здійснення видатків бюджету, які, у свою чергу, покликані реалізувати функції відтворення, котрі виконує держава як соціальний гарант. Відповідною балансовою протилежністю виступають фінансові ресурси, які складаються перш за все з грошових коштів бюджетів.
Згідно з Бюджетним кодексом України Міністерство фінансів здійснює прогнозування та аналіз доходів бюджету і має виключне право на надання відстрочок зі сплати податків, зборів (обов’яз­кових платежів) на умовах податкового кредиту за поданнями органів стягнення на термін до трьох місяців у межах поточного бюджет­ного періоду. Державне казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень, що належать Державному бюджету України, та за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету. Органи стягнення забезпечують своєчасне та в повному обсязі надходження до Державного бюджету податків, зборів (обов’язкових платежів) та інших доходів відповідно до законодавства.
Бухгалтерський облік доходів повинен вирішувати наступні завдання:
·  реалізація через облікову систему принципів своєчасності та повноти наповнення доходної частини бюджету;
·  забезпечення своєчасної та достовірної інформації про надходження до доходної частини бюджету в розрізі її класифікаційних груп;
·  здійснення контролю за виконанням планових показників щодо доходної частини бюджету.
Як зазначалося раніше, основним суб’єктом здійснення обліку доходів Державного бюджету виступає державне казначейство. Відповідно до економічної природи визначеного об’єкта обліку формується склад функцій Державного казначейства. До них, зокрема, відносять:
·  установлення порядку відкриття та безпосереднє відкриття рахунків в управліннях Державного казначейства України для зарахування податків і зборів (обов’язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів;
·  ведення бухгалтерського обліку доходів бюджету відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів у розрізі кодів бюджетної класифікації доходів і типів операцій;
·  розподіл платежів до Державного бюджету відповідно до нормативів відрахувань, затверджених Законом України «Про Державний бюджет України» на відповідний рік, та перерахування за належністю розподілених коштів;
·  розподіл у розмірах, визначених законодавством, інших платежів, що зараховуються до Державного бюджету, та перерахування за належністю розподілених коштів;
·  підготовку розрахункових документів і повернення надмірно або помилково сплачених платежів до бюджету на підставі висновків органів державної податкової служби, рішень судових органів, інших органів, що здійснюють контроль за нарахуванням та сплатою платежів тощо;
·  здійснення відшкодування податку на додану вартість на підставі висновків органів державної податкової служби та рішень судових органів;
·  складання щоденної, періодичної та річної звітності за доходами відповідно до кодів бюджетної класифікації доходів та подання її відповідним органам, що здійснюють контроль за нарахуванням та оплатою платежів до бюджету та державних цільових фондів.
Бюджетна класифікація України застосовується для здій­снення обліку та контролю фінансової діяльності органів держав­ної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших розпорядників бюджетних коштів, а також для проведення необхідного аналізу в розрізі доходів, організаційних, функціональних та економічних категорій видатків, забезпечення загальнодержавної і міжнародної порівнянності бюджетних показників.
З метою досягнення цілісності бюджетних категорій доходів і видатків та для забезпечення взаємозв’язку функціональних призна­чень і економічного характеру видатків бюджету міністр фінансів України затверджує бюджетну класифікацію, а також зміни до неї та інформує про це в обов’язковому порядку Верховну Раду України.
У цілому бюджетна класифікація має такі складові частини:
1) класифікація доходів бюджету;
2) класифікація видатків (у тому числі кредитування за вирахуванням погашення) бюджету;
3) класифікація фінансування бюджету;
4) класифікація боргу.
Доходи бюджету класифікуються за такими розділами:
1) податкові надходження (10 000 000);
2) неподаткові надходження (20 000 000);
3) доходи від операцій з капіталом (30 000 000);
4)  трансферти (40 000 000);
5) цільові фонди (50 000 000).
Податковими надходженнями визнаються передбачені податковими законами України загальнодержавні й місцеві податки, збори та інші обов’язкові платежі. До неподаткових надходжень відносять:
1) доходи від власності та підприємницької діяльності;
2) адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу;
3) надходження від штрафів і фінансових санкцій;
4) інші неподаткові надходження.
Трансферти являють собою кошти, одержані від інших органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших держав або міжнародних організацій на безоплатній та безповоротній основі.
Доходи бюджету є складною категорією, яка розкладається в розрізі окремих ознак за складовими. Так, відповідно до структурної побудови бюджету України виділяють:
·  доходи Державного бюджету;
·  доходи АРК;
·  доходи місцевих бюджетів.
Залежно від функціонального призначення щодо використання й джерела отримання доходи поділяються:
·  на доходи загального фонду;
·  доходи спеціального фонду.
Так, доходи Державного бюджету України включають:
1) доходи (за винятком тих, що закріплені ст.ст. 64, 66, 69 Бюджетного кодексу за місцевими бюджетами), що отримуються відповідно до законодавства про податки, збори і обов’язкові платежі та Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів», а також від плати за послуги, що надаються бюджетними установами, які утримуються за рахунок Державного бюджету України, та інших визначених законодавством джерел, включаючи кошти від продажу активів, що належать державі або підприємствам, установам та організаціям, а також проценти й дивіденди, нараховані на частку майна, що належить державі в майні господарських товариств;
2) гранти і дарунки у вартісному обрахунку;
3) міжбюджетні трансферти з місцевих бюджетів.
Склад доходів загального і спеціального фондів визначається законами про Державний бюджет України.
Установлено, що до доходів загального фонду Державного бюджету України на  рік належать:
1) податок на прибуток підприємств (крім податку на прибуток підприємств комунальної власності);
2) збір за спеціальне використання водних ресурсів загальнодержавного значення та збір за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту;
3) платежі за спеціальне використання лісових ресурсів державного значення;
4) платежі за користування надрами загальнодержавного значення;
5) акцизний збір із вироблених в Україні товарів (крім акцизного збору з вироблених в Україні товарів, що сплачується платниками за місцезнаходженням в Автономній Республіці Крим, 70 відсотків акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів і транспортних засобів);
6) акцизний збір із ввезених на територію України товарів (крім 70 відсотків акцизного збору із ввезених на територію Украї­ни нафтопродуктів і транспортних засобів);
7) плата за ліцензії на певні види господарської діяльності, крім плати за ліцензії, що видаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, виконавчими органами місцевих рад та місцевими органами виконавчої влади, та плати за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями й тютюновими виробами;
8) кошти, отримані за вчинення консульських дій на території України, та 90 відсотків коштів, отриманих за вчинення консульських дій за межами України;
9) ввізне мито (крім 70 відсотків ввізного мита з нафтопродуктів і транспортних засобів та шин до них);
10) рентна плата за нафту та природний газ, що видобуваються в Україні;
11) надходження від розміщення в установах банків тимчасово вільних бюджетних коштів, які обліковуються на рахунках Державного казначейства України;
12) державне мито в частині, що відповідно до закону зараховується до Державного бюджету;
13) надходження від санкцій (штрафів, пені тощо), що застосовуються за рішеннями уповноважених посадових осіб Антимонопольного комітету України, інших органів виконавчої влади (крім адміністративних штрафів, що накладаються виконавчими органами відповідних рад та утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями), а також за рішеннями судів, прийнятими за зверненнями Державної автоінспекції України;
14) кошти від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду, скарбів, майна, одержаного державою в порядку спадкоємства чи дарування, безхазяйного майна, валютних цінностей, що пересилаються в міжнародних поштових відправленнях із порушенням норм актів Всесвітнього поштового союзу, не вручених міжнародних та внутрішніх поштових відправлень, майна з обмеженим терміном зберігання, майна, вилученого для забезпечення сплати штрафів або з метою відшкодування належних Дер­жавному бюджету платежів, із наступним відшкодуванням із Державного бюджету затрат, пов’язаних зі зберіганням, транспортуванням, експертною оцінкою, сертифікацією, розпорядженням зазначеним майном за рахунок надходження зазначених коштів;
15) дивіденди (дохід), нараховані на акції (частки, паї) господарських товариств, які є у державній власності;
16) 80 відсотків коштів, отриманих бюджетними установами та організаціями за здані у вигляді брухту й відходів золото, платину, метали платинової групи, дорогоцінне каміння, та 50 відсотків коштів, отриманих бюджетними установами та організаціями за здане у вигляді брухту і відходів срібло;
17) 20 відсотків надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних затрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях;
18) 10 відсотків портового (адміністративного) збору;
19) відрахування від сум перевищення розрахункової величини фонду оплати праці на підприємствах-монополістах;
20) надходження від реалізації розброньованих матеріальних цінностей мобілізаційного резерву у відповідних обсягах;
21) до розмежування земель державної та комунальної власності 10 відсотків надходжень від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності;
22) рентна плата за транзит природного газу через територію України;
23) рентна плата за транспортування нафти магістральними нафтопроводами;
24) рентна плата за транспортування аміаку через територію України аміакопроводом;
25) виконавчий збір, стягнутий державною виконавчою службою;
26) надходження від Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» у рахунок погашення заборгованості поточного року перед Міністерством оборони України за угодою між Кабінетом Міністрів України та урядом Російської Федерації про передачу з України до Російської Федерації важких бомбардувальників ТУ—160 та ТУ—95 МС, крилатих ракет повітряного базування великої дальності та обладнання;
27) 50 відсотків плати за оренду майна (крім військового майна і майна Національної академії наук України), що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок коштів Державного бюджету;
28) кошти, що надійдуть від рекламодавців алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
29) надходження від зборів за підготовку до державної реєстрації авторського права і договорів, які стосуються права автора на твір, та коштів, одержаних від продажу контрольних марок;
30) інші доходи, що підлягають зарахуванню до Державного бюджету України згідно зі ст. 29 Бюджетного кодексу України.
До доходів спеціального фонду Державного бюджету відповідно відносяться:
1) збір за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок Державного бюджету;
2) 70 відсотків акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів і транспортних засобів;
3) 70 відсотків акцизного збору з увезених на територію України нафтопродуктів і транспортних засобів;
4) 10 відсотків коштів, отриманих за вчинення консульських дій за межами України;
5) 70 відсотків ввізного мита з нафтопродуктів і транспортних засобів та шин до них;
6) надходження коштів від збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства;
7) частина прибутку (доходу) державних підприємств, що вилучається до бюджету;
8) платежі, пов’язані з перебуванням Чорноморського флоту Російської Федерації на території України, відповідно до укладеної 28 травня 1997 р. угоди між урядом України і урядом Російської Федерації про взаємні розрахунки, пов’язані з базуванням Чорноморського флоту Російської Федерації на тери­торії України;
9) надходження від погашення простроченої заборгованості Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» за угодою між Кабінетом Міністрів України та урядом Російської Федерації про передачу з України до Російської Федерації важких бомбардувальників ТУ—160 та ТУ—95 МС, крилатих ракет повітряного базування великої дальності та обладнання;
10) надходження коштів від реалізації надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки, іншого майна Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань;
11) збори на обов’язкове пенсійне страхування, що відповідно до закону сплачуються при здійсненні операцій з купівлі-продажу валют, торгівлі ювелірними виробами із золота (крім обручок), платини і дорогоцінного каміння та при відчуженні легкових автомобілів, з виробництва та імпорту тютюнових виробів, з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, з надання послуг стільникового рухомого зв’язку (додаткові збори на виплату пенсій) у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
12) 80 відсотків надходжень до Державного спеціалізованого фонду фінансування загальнодержавних затрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях;
13) 90 відсотків портового (адміністративного) збору;
14) надходження до страхового фонду безпеки авіації;
15) відсотки за користування пільговим довгостроковим держав­ним кредитом, наданим молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла;
16) власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів Державного бюджету, в тому числі плата за оренду військового майна і майна Національної академії наук України, та 50 відсотків плати за оренду іншого майна, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок коштів Державного бюджету;
17) надходження від реалізації матеріальних цінностей держав­ного резерву;
18) надходження від реалізації розброньованих матеріальних цінностей мобілізаційного резерву понад обсяги, визначені Законом України «Про Державний бюджет України на фінансовий рік рік»;
19) надходження від секретаріату ООН за участь українського контингенту в миротворчих операціях;
20) надходження до Фонду соціального захисту інвалідів;
21) 30 відсотків збору за забруднення навколишнього середовища;
22) кошти, нараховані (отримані) у складі ціни продажу електрич­ної енергії у вигляді цільової надбавки в розмірі 0,75 відсотка до діючого тарифу на електричну енергію, що продається виробниками електроенергії на оптовому ринку електроенергії України, нарахування яких визначено Законом України «Про електроенергетику»;
23) кошти, нараховані (отримані) у складі ціни продажу електричної та теплової енергії у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію;
24) надходження коштів від реалізації матеріальної частини виробів військового призначення, що належать Національному космічному агентству України.
У цілому, казначейська форма виконання бюджету базується на принципі роботи єдиного казначейського рахунка. Податки, збори (обов’язкові платежі) та інші доходи державного бюджету зараховуються безпосередньо на основний рахунок держави, що й має назву єдиного казначейського рахунка і не можуть акумулюватися на рахунках органів стягнення. Вищевказані надходження та інші доходи Державного бюджету визнаються зарахованими в доход Державного бюджету з моменту надходження їх на означений рахунок.
Єдиний казначейський рахунок відповідно до Положення про Єдиний казначейський рахунок, являє собою рахунок, відкритий Державному казначейству України у Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України. Система електронних платежів Національного банку України (СЕП) є загальнодержавною платіжною системою, що забезпечує здійснення розрахунків між банківськими установами, органами державного казначейства на території України із застосуванням електронних засобів приймання, оброблення, передавання та захисту інформації.
Безпосереднім учасником СЕП НБУ є Державне казначейство України, а тому управлінням Державного казначейства в Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі рахунки у Національному банку не відкриті. В той же час, у своїй структурі єдиний казначейський розрахунок об’єднує кошти субрахунків, що відкриті в Державному казначействі України (центральний рівень) управлінням Державного казначейства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. У межах балансу Державного казначейства України відкрито відповідний єдиний казначейський рахунок. Операції, проведені органами Державного казначейства через СЕП НБУ, відображаються на зазначеному технічному рахун­ку Державного казначейства та на вищевказаних технічних рахун­ках територіальних управлінь, а на балансі Державного казначейства — у межах відповідного єдиному казначейському рахунку та субрахунках територіальних управлінь. Щоденно Державне казначейство України формує оборотно-сальдовий баланс рахунків, який є підставою для отримання інформації відносно фактичної наявності коштів для прийняття управлінських рішень та проведення фінансових операцій.
У нижчестоящих органах Державного казначейства (управліннях, відділеннях) відкриваються:
·   рахунки для зарахування надходжень, передбачених законодавством України;
·   рахунки розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів;
·   рахунки підприємствам, установам, організаціям тощо за операціями, що не відносяться до операцій з виконання бюджетів, але відповідно до вимог законодавства обслуговуються органами Державного казначейства.
Слід зазначити, що єдиний казначейський рахунок як засіб концентрації бюджетних коштів є, безумовно, раціональним механізмом, оскільки забезпечує:
·         високу вірогідність потенціального мобільного оперування коштами, які протягом дня концентруються на рахунках в органах Державного казначейства для проведення бюджетних видатків і здійснення інших казначейських операцій;
·         безперервне формування інформаційного поля щодо здійснених на єдиному казначейському рахунку операцій для основних його користувачів — органів законодавчої та виконавчої влади, для прийняття представниками останньої оперативних управлінських рішень щодо забезпечення ефективного використання коштів бюджетів.
Основною складовою доходів Державного бюджету, безумовно, виступають податкові надходження. Юридичні, фізичні особи (платники податків) сплачують податки і збори (обов’яз­кові платежі) у безготівковій або готівковій формі. Для зарахування означених надходжень до Державного бюджету на балансі обласних управлінь Державного казначейства відкриваються рахунки відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку виконання Державного та місцевих бюджетів та Інструкції про відкриття аналітичних рахунків для обліку операцій по виконанню бюджетів у системі Державного казначейства України.
При застосуванні безготівкової форми розрахунків зі сплати обов’язкових платежів платники податків сплачують платежі до бюджету через установи банків, у яких вони обслуговуються, які, у свою чергу, перераховують грошові кошти через СЕП НБУ на рахунки, відкриті в обласному управлінні Державного казначейства України в розрізі районів та кодів бюджетної класифікації доходів. Визначені вище розрахунки здійснюються за допомогою таких відповідним чином оформлених документів:
·         меморіального ордера;
·         платіжного доручення;
·         платіжної вимоги-доручення;
·         векселя;
·         чека;
·         акредитива;
·         інкасового доручення (розпорядження).
При застосуванні між платниками податків та органами Державного казначейства готівкової форми розрахунків з приводу сплати зборів, податків і платежів підставою для зарахування платежів до бюджету є такі документи:
·   копії платіжних доручень відділень Ощадбанку та копії прибуткових документів («повідомлення») про здійснення установою банку платежів до Державного та місцевих бюджетів готівкою;
·   копії квитанцій за формою 24 та формою 10, видані органами місцевого самоврядування платникам податків разом з описом до них;
·   платіжні доручення установ Державного комітету зв’язку України на перекази з додатком до них талонів поштових переказів (при сплаті платежів через установи зв’язку).
Зазначені платежі, отримані управліннями Державного казначейства, підлягають процедурі обробки в складі таких операцій у поданій послідовності:
·   повернення надмірно та помилково зарахованих коштів;
·   відшкодування платникам податку на додану вартість;
·   розподіл платежів до бюджету за нормативами, установленими законодавчими актами;
·   відрахування дотацій місцевим бюджетам.
У цілому, операції щодо надходжень до Державного бюджету за напрямками руху поділяються на:
·         операції за надходженнями до загального фонду Державного бюджету;
·         операції за коштами від повернення бюджетних позичок та кредитів, наданих під державні гарантії за рахунок загального фонду Державного бюджету;
·         операції за надходженнями до спеціального фонду Державного бюджету;
·         операції за платежами, які розподіляються між загальним та спеціальним фондами Державного бюджету;
·         операції за платежами до бюджету, які розподіляються між Державним та місцевими бюджетами;
·         операції за коштами, тимчасово віднесеними до доходів Державного бюджету, що підлягають розподілу;
·         операції за іншими платежами, які тимчасово віднесені до доходів Державного бюджету.
Платежі до бюджету, які відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України» на відповідний рік є доходами до загального фонду бюджету, зараховуються безпосередньо на ана­літичні рахунки управлінь Державного казначейства. Упродовж дня управління Державного казначейства здійснює операції по поверненню надмірно та помилково сплачених платежів та відшкодуванню податку на додану вартість.
Вибірка грошових коштів для проведення повернення платежів здійснюється з відповідного аналітичного рахунка в межах поточних надходжень за день. У випадках, коли на момент здій­снення операції має місце факт відсутності або недостатності коштів на відповідному аналітичному рахунку, повернення здій­снюється за рахунок поточних надходжень до загального фонду бюджету, при цьому:
·  в разі повернення за рахунок таких видів доходів, від яких проводиться відрахування дотацій місцевим бюджетам, сума, яка повертається, не повинна перевищувати суми загальних надходжень за день за всіма аналітичними рахунками, з яких відраховується дотація;
·  якщо повернення здійснюється за тими видами доходів, за якими не здійснюється відрахування дотацій місцевим бюджетам, сума, яка повертається, не повинна перевищувати суми загальних надходжень за день за всіма аналітичними рахунками, з яких не відраховується дотація;
·  у разі виникнення факту недостатності або відсутності коштів на аналітичних рахунках у цілому по області повернення надмірно або помилково сплачених платежів здійснюється па підставі рішення Державного казначейства України за попереднім зверненням обласного управління Державного казначейства.
Повернення коштів готівкового обігу здійснюється аналогічно до вищевикладеного порядку. Кошти з відповідного аналітичного рахунка, з якого необхідно зробити повернення, платіжним дорученням відповідного Державного казначейства перераховуються на відкриті на їх ім’я в установах банків рахунки за балансовими рахунками групи 257 «Кошти до виплати» Плану рахунків бухгал­терського обліку комерційних банків України.
На підставі відповідних вищевказаних документів органи Державного казначейства України готують грошові чеки на отримання готівки на ім’я осіб, указаних у висновках, або платіж­ні доручення на перерахування коштів на вкладні рахунки плат­ників.
Платежі до бюджету, які визначаються Законом України «Про Державний бюджет України» як доходи спеціального фонду Дер­жавного бюджету, крім власних надходжень бюджетних установ та організацій, зараховуються на відповідні аналітичні рахунки, відкриті в управліннях Державного казначейства.
Власні надходження бюджетних установ і організацій (код 24120000 класифікації доходів бюджету), які складають вагому частину доходів спеціального фонду Державного бюджету зараховуються на спеціальні реєстраційні рахунки зазначених суб’єк­тів у відділеннях або управліннях Державного казначейства за місцем обслуговування останніх. Про факт виконання зазначеної операції свідчить виписка, що формується відповідними органами Державного казначейства щоденно, та передається разом із реєстром розрахункових документів власникам коштів.
Платежі, які відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України» на поточний рік підлягають розподілу між загальним та спеціальним фондами державного бюджету, поперед­ньо зараховуються на відповідні аналітичні рахунки органів казначейства. Частка коштів формує загальний фонд Державного бюджету; інша частина, класифікується як кошти спеціального фонду, які в подальшому направляються на спеціальні видатки, із подальшим зарахуванням на відповідні спеціальні або особові та спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників коштів. Повернення надмірно або помилково сплачених платежів здійснюється у загальному порядку обласними управліннями Державного казначейства України.
Для аналітичного обліку доходів та фінансових ресурсів Державного бюджету в Плані рахунків бухгалтерського обліку використання державного та місцевих бюджетів призначено такі рахунки:
1111 «Єдиний казначейський рахунок». За дебетом субрахунка відбиваються суми коштів, які надходять на користь загального та спеціального фондів державного бюджету, Державного казначейства, його клієнтів; за кредитом відповідно відображаються вибірка коштів, яка здійснюється Державним казначейством за операціями по виконанню бюджетів та за операціями клієнтів, а також списання коштів у безспірному порядку відповідно до чинного законодавства.
1122 «Інші рахунки Державного казначейства». За дебетом субрахунка здійснюється зарахування коштів, що надходять на інші рахунки Державного казначейства, відкриті в НБУ; за кредитом відповідно списання коштів.
1222 «Інші рахунки Державного казначейства в установах банків». За дебетом рахунка відбивається зарахування коштів на рахунки органів Державного казначейства, відкриті в установах бан­ків, за кредитом — списання означених коштів.
3111 «Надходження до загального фонду Державного бюджету». За кредитом рахунка зараховуються суми податків і зборів (обов’язкових платежів) до загального фонду Державного бюджету згідно із законодавством та бюджетною класифікацію окремо щодо кожного виду доходів; за дебетом — протягом року відображаються суми зайво внесених, надмірно сплачених подат­ків і зборів (обов’язкових платежів) та відображається щоденна акумуляція коштів загального фонду Державного бюджету.
3112 «Загальний фонд державного бюджету». За кредитом рахунка відбивається зарахування сум загальних доходів; за дебетом — перерахування коштів вищестоящим органам Державного казначейства для акумулювання.
3113 «Рахунок для зарахування повернення бюджетних кредитів, наданих за рахунок загального фонду державного бюджету». За кредитом рахунка здійснюється зарахування сум повернених бюджетних кредитів, за дебетом — перерахування сум повернених кредитів до загального фонду Державного бюджету.
3121 «Надходження коштів спеціального фонду Державного бюджету, які направляються на спеціальні видатки». За кредитом рахунка здійснюється зарахування сум спеціальних доходів відповідно до бюджетної класифікації; за дебетом — протягом року відображаються суми зайво внесених, надмірно сплачених подат­ків і зборів (обов’язкових платежів) та відбивається сума коштів спеціального фонду Державного бюджету, які щоденно акумулюються для подальшого направлення на здійснення спеціальних видатків.
3122 «Кошти спеціального фонду Державного бюджету, які направляються на спеціальні видатки». За кредитом рахунка здійснюється зарахування коштів спеціального фонду Державного бюджету; за дебетом — фіксується факт перерахування коштів вищестоящим органам Державного казначейства для нагромадження останніх сум.
3131 «Надходження коштів, що розподіляються між загальним і спеціальним фондами Державного бюджету». За кредитом рахунка провадиться зарахування сум податків і зборів (обо­в’язкових платежів), які відповідно до законодавства підлягають розподілу між однойменними фондами бюджету; за дебетом — перерахування сум зайво або помилково сплачених платниками, та щоденне віднесення надходжень до складу коштів, що розподіляються між загальним і спеціальним фондами Державного бюджету.
3132 «Кошти, що розподіляються між загальним і спеціальним фондами Державного бюджету». За кредитом рахунка фіксується зарахування сум коштів; за дебетом — перерахування сум на центральний рівень для розмежування або віднесення розподілених обсягів коштів між фондами державного бюджету.
3311 «Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами». За кредитом субрахунка зараховують суми податків і зборів (обов’язкових платежів), які підлягають розподілу між Державним та місцевими бюджетами відповідно до законодавства, за дебетом відбивається перерахування сум зайво або помилково сплачених платниками податків, зборів (обов’язкових платежів), а також віднесення коштів до відповідних рівнів бюджету.
3411 «Кошти, тимчасово віднесені на доходи Державного бюджету, що підлягають розподілу», 3412 «Інші кошти, тимчасово віднесені на доходи Державного бюджету». За кредитом субрахунків фіксується зарахування однойменних сум коштів, за дебетом — перерахування сум зайво або помилково сплачених платниками та відображення операцій щодо подальшого руху коштів відповідно до визначеної адресності.
3512 «Особові рахунки розпорядників за коштами, отриманими із спеціального фонду Державного бюджету». За кредитом відображається зарахування коштів, виділених головним розпоряд­никам та розпорядникам другого ступеня зі спеціального фонду Державного бюджету для розподілу між підвідомчими установами, за дебетом — суми коштів, направлені на реєстраційні рахун­ки головних розпорядників та особові рахунки розпорядників другого ступеня.
3522 «Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами спеціального фонду Державного бюджету». За кредитом фіксується зарахування коштів, виділених розпоряднику зі спеціального фонду бюджету та коштів, що віднесені до власних надходжень, останньої: за дебетом — суми коштів, направлених на здійснення видатків розпорядника згідно з кошторисом доходів і видатків щодо спеціального фонду.
6111 «Доходи загального фонду Державного бюджету», 6112 «Доходи спеціального фонду Державного бюджету».
За кредитом рахунків здійснюється зарахування сум податків і зборів (обов’язкових платежів) до однойменних фондів Державного бюджету у кореспонденції із контррахунком даного класу; за дебетом — протягом року відбиваються виключно операції щодо повернення сум податків і зборів (обов’язкових платежів), зайво або помилково внесених платниками податків, у кореспонденції з вказаним контррахунком, а в кінці року віднесення доходів загального (спеціального) фонду Державного бюджету на результат виконання бюджету в кореспонденції з однойменним рахунком.
6113 «Доходи Державного бюджету, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами». За кредитом субрахунка відображається зарахування однойменних сум доходів, у кореспонденції з відповідним контррахунком; за дебетом протягом року фіксуються повернення сум, які були зайво або помилково внесені платниками податків та віднесені відповідні доходи, а також списання в кінці року сум однойменних доходів, у кореспонденції з відповідним контррахунком класу.
6211 «Доходи, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами». За кредитом субрахунка здійснюється зарахування сум податків і зборів (обов’язкових платежів), які підлягають відповідному розподілу; за дебетом протягом року відоб­ражається повернення сум коштів, що сформували означену категорію доходів та списання в кінці року сум даного виду доходів.
6411 «Кошти, тимчасово віднесені на доходи Державного бюджету». За кредитом субрахунка відображається зарахування сум однойменних надходжень, у кореспонденції з відповідним контррахунком; за дебетом — протягом року фіксується повернення сум надходжень зайво або помилково внесених платниками та списання в кінці року сум надходжень даного виду.
6911 «Контррахунок за операціями за доходами бюджетів». Зазначений рахунок призначено для забезпечення подвійного запису між рахунками 6 класу «Доходи бюджету».
8121 «Кошти загального фонду Державного бюджету, отримані від нижчестоящих органів Державного казначейства», 8122 «Кошти спеціального фонду Державного бюджету, отримані від нижчестоящих органів Державного казначейства».
За кредитом рахунків відображається зарахування сум однойменних коштів у кореспонденції із субрахунком 8921 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за отриманими коштами», за дебетом — повернення зайво або помилково отриманих від нижчестоящих органів Державного казначейства коштів загального або спеціального фондів Державного бюджету в кореспонденції з означеним контррахунком.
8123 «Кошти Державного бюджету, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами державного бюджету, отримані від нижчестоящих органів Державного казначейства». За кредитом рахунка здійснюється зарахування коштів державного бюджету отриманих від нижчестоящих органів Державного казначейства, що підлягають відповідному розподілу в кореспонденції з рахунком 8921 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за отриманими коштами»; за дебетом — повернення зайво або помилково отриманих коштів.
8211 «Кошти загального фонду Державного бюджету, передані вищестоящим органам Державного казначейства». За дебетом рахунка відображається зарахування коштів загального фонду Державного бюджету, переданих вищестоящим органам Державного казначейства у кореспонденції з субрахунком 8911 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за переданими коштами», за кредитом — зарахування повернутих зайво або помил­ково переданих вищестоящим органам Державного казначейства коштів загального фонду Державного бюджету в кореспонденції зі вказаним контррахунком.
8212 «Кошти спеціального фонду Державного бюджету, передані вищестоящим органам Державного казначейства». За дебетом рахунка відображається зарахування коштів спеціального фонду Державного бюджету, переданих вищестоящим органам Державного казначейства у кореспонденції із субрахунком 8911 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за переданими коштами», за кредитом — зарахування повернутих зайво або помилково переданих вищестоящим органам Державного казначейства коштів спеціального фонду Державного бюджету в кореспонденції з означеним контррахунком.
8213 «Кошти Державного бюджету, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондом, передані вищестоящим органам Державного казначейства». За дебетом рахунка фіксується факт зарахування коштів, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами Державного бюджету, переданих вищестоящим органам Державного казначейства у кореспонденції з контррахунком 8911 «Контррахунок за операціями управлінського обліку за переданими коштами»; за кредитом — зарахування повернутих зайво або помилково переданих коштів вище­стоящим органам Державного казначейства, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами Державного бюджету в кореспонденції з означеним контррахунком.
Для аналітичного обліку за означеними балансовими рахунками призначені аналітичні рахунки. Відкриттю аналітичних рахунків передує організація аналітичного обліку, яка полягає у розробці параметрів аналітики. Означені параметри повинні відповідати ознакам загального механізму кодування, визначених вищевказаним нормативним документом.
Так, для формування аналітичної інформації щодо надходжень до бюджету використовуються наступні параметри:
ВВВВ — номер балансового рахунка;
К — ключ або контрольний розряд, який визначається відповідно до стандарту СЕП НБУ;
SSS — символ звітності, який відповідає коду бюджетної класифікації;
Н — ознака зведеного рахунка для зарахування податків щодо відповідної території;
RR — параметр, що відповідає коду відомчої класифікації видатків або іншій ознаці (в разі необхідності деталізації інформації);
ТТТ — порядковий номер, що кодується відповідно до прийнятої класифікації адміністративно-територіальних одиниць бюджетів;
DDD — додатковий параметр для забезпечення накопичення надходжень на «карткових» рахунках, який має такі значення: щодо надходжень, з яких здійснюється відрахування дотацій, — 991; щодо надходжень, з яких не здійснюється відрахування дотацій, — 992; щодо надходжень від повернення бюджетних позичок або кредитів, наданих під державні гарантії, — 993.
Відповідно до наведених параметрів здійснюється укладання загальних схем аналітичного кодування за видами рахунків, зокрема:
а) для рахунків за надходженнями до бюджетів застосовується схема — BBBBKSSSHRRTTT;
б) для рахунків, призначених для зібрання коштів: загального фонду бюджету — BBBBKDDHRRTTT; спеціального фонду бюджету — BBBBKSSSHRRTTT; (параметри HRR приймаються як цифровий символ 900);
в) для рахунків, призначених для нагромадження коштів та перерахуванню на центральний рівень: за загальним фондом — BBBBKC (С — порядковий номер рахунка для акумулювання); за спеціальним фондом — BBBBKSSS.
Відкриття аналітичних рахунків супроводжується реєстрацією останніх у книзі реєстрації відкритих рахунків, яка ведеться в розрізі балансових рахунків. Даний обліковий реєстр має бути пронумерований, прошнурований, засвідчений підписами керівника і головного бухгалтера органу Державного казначейства та скріплений відбитком гербової печатки органу Державного казначейства. Зберігається книга реєстрації відкритих рахунків у призначеної наказом відповідальної особи.
В управліннях Державного казначейства, на суму надходжень доходів здій­снюється наступна кореспонденція рахунків:
за коштами, що відносяться до загального фонду
Дебет 1111 Кредит 3111
Дебет 6911 Кредит 6111
за коштами, що відносяться до спеціального фонду
Дебет 1111 Кредит 3121
Дебет 6911 Кредит 6112
за коштами, що підлягають розподілу між спеціальним і загальним фондом
Дебет 1111 Кредит 3131
Дебет 6911 Кредит 6113
за коштами, що підлягають розподілу між Державним і місцевим бюджетом
Дебет 1111 Кредит 3311
Дебет 6911 Кредит 6211
за коштами, що тимчасово віднесені на доходи Державного бюджету
Дебет 1111 Кредит 3411, 3412
Дебет 6911 Кредит 6411, 6412
При поверненні зайво або помилково сплачених коштів платників податків, зборів, інших обов’язкових платежів на підставі платіжного документа Державного казначейства та висновку органів податкової служби здійснюється зворотна до наведених варіантів кореспонденція в розрізі видів надходжень та напрямків доходів.
Здійснення розмежування доходів між Державним та місцевим бюджетом на підставі меморіальних і платіжних документів Державного казначейства супроводжується наступною кореспонденцією.
Дебет 3311 Кредит 3111, 1111, 3141, 3151, 3161, 3321
Дебет 6911 Кредит 6111, 6121, 6122, 6123, 6221,
а також при розмежуванні доходів між рівнями місцевих бюджетів
Дебет 3321 Кредит 3141
Дебет 6911 Кредит 6121
При проведенні розподілу коштів, тимчасово віднесених на доходи державного бюджету на підставі вищевказаних документів, здійснюється проведення:
Дебет 3411 Кредит 3111, 3141, 3121, 3512, 1111, 3522,
Дебет 6911 Кредит 6111, 6121, 6112
або
Дебет 3412 Кредит 3111, 3121, 1111
Дебет 6911 Кредит 6111, 6112
Зарахування коштів на котлові рахунки, яке здійснюється щоденно наприкінці дня управліннями Державного казначейства на основі меморіального документа, супроводжується кореспонденцією:
1)  за коштами загального фонду
Дебет 3111 Кредит 3112
2)  за коштами спеціального фонду
Дебет 3121 Кредит 3122
3) за коштами, що потребують розподілу між загальним і спеціальним фондами
Дебет 3131 Кредит 3132
При перерахуванні коштів на центральний рівень (Державне казначейство), яке оформлюється платіжним документом, управління здійснюють проведення:
1)  за коштами загального фонду Державного бюджету
Дебет 3112 Кредит 1111
Дебет 8211 Кредит 8911
2)  за коштами спеціального фонду Державного бюджету
Дебет 3122 Кредит 1111
Дебет 8212 Кредит 8911
3)  за коштами, що підлягають розподілу
Дебет 3132 Кредит 1111
Дебет 8213 Кредит 8911
На рівні відділення Державного казначейства при надходженні доходів на підставі платіжних доручень платників податків та органів Державного казначейства, завірених з виписками банків, здійснюється кореспонденція:
1)  за коштами, що відносяться до загального фонду Державного бюджету
Дебет 1122, 1222                                     Кредит 3111
Дебет 6911                                               Кредит 6111
2)  за коштами, що відносяться до спеціального фонду Держав­ного бюджету
Дебет 1122, 1222       Кредит 3121
Дебет 6911                 Кредит 6112
3) за коштами, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами
Дебет 1122, 1222       Кредит 3131
Дебет 6911                 Кредит 6113
4)  за коштами, що підлягають розподілу між Державним і місцевим бюджетами
Дебет 1122, 1222       Кредит 3311
Дебет 6911                 Кредит 6211
5)  за коштами, що тимчасово віднесені на доходи
Дебет 1122, 1222       Кредит 3411, 3412
Дебет 6911                 Кредит 6411, 6412
Повернення коштів на підставі висновку органу податкової служби та платіжного документа відділення Державного казначейства супроводжується зворотною кореспонденцією відносно попередньо наведених проведень.
При розмежуванні доходів між Державним і місцевим бюджетом на підставі меморіального документа Державного казначейства здійснюється наступна кореспонденція рахунків:
Дебет 3311 Кредит 3111, 3141, 3151, 3161, 3321, 1122, 1222
Дебет 6911 Кредит 6111, 6121, 6122, 6123, 6221
а також при розмежуванні доходів між рівнями місцевих бюджетів:
Дебет 3321 Кредит 3141
Дебет 6911 Кредит 6121
При розподілі коштів, що тимчасово віднесені до доходів Державного бюджету, відділення здійснює таку кореспонденцію:
Дебет 3411 Кредит 3111, 3141, 3121, 3512, 1122, 1222, 3522
Дебет 6911 Кредит 6111, 6121, 6112
чи
Дебет 3412 Кредит 3111, 3121, 3141, 3141, 1122, 1222
Дебет 6911 Кредит 6111, 6112, 6121, 6122
Особливістю відображення в системі рахунків операцій за доходами у відділеннях Державного казначейства є те, що зарахування коштів на «котлові» рахунки здійснюється одночасно з перерахуванням коштів на рівень управлінь Державного казначей­ства. Так, на підставі виписок банків за перерахуванням коштів здійснюється наступна кореспонденція:
1)  за коштами загального фонду
Дебет 3111        Кредит 3112
Дебет 3112        Кредит 1122, 1222
Дебет 8211        Кредит 8911
2)  за коштами спеціального фонду
Дебет 3121        Кредит 3122
Дебет 3122        Кредит 1122, 1222
Дебет 8212        Кредит 8911
3) за коштами, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами
Дебет 3131        Кредит 3132
Дебет 3132        Кредит 1122, 1222
Дебет 8213        Кредит 8911
У свою чергу в управлінні Державного казначейства отримання коштів від відділень фіксується у відповідних облікових реєстрах на підставі виписок банку зі здійсненням такої кореспонденції:
1)  за коштами загального фонду:
Дебет 1122, 1222       Кредит 3112
Дебет 8921                 Кредит 8121
2)  за коштами спеціального фонду
Дебет 1122, 1222       Кредит 3122
Дебет 8921                 Кредит 8122
3)  за доходами, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами
Дебет 1122, 1222       Кредит 3131
Дебет 8921                 Кредит 8123
Перерахування коштів з рівня управлінь на центральний рівень супроводжується наступною кореспонденцією на підставі виписок банків:
1)  за коштами загального фонду
Дебет 3112                 Кредит 1122, 1222
Дебет 8211                 Кредит 8911
2)  за коштами спеціального фонду:
Дебет 3122                 Кредит 1122, 1222
Дебет 8212                 Кредит 8911
3)  за коштами, що підлягають розподілу між загальним і спеціальним фондами
Дебет 3132                 Кредит 1122, 1222
Дебет 8213                 Кредит 8911
На центральному рівні — у Державному казначействі — відбувається накопичення коштів загального та спеціального фондів Державного бюджету. При надходженні коштів від управлінь Державного казначейства на підставі файлів початкових платежів від СЕП НБУ або виписки банку здійснюється кореспонденція наступних рахунків:
1)  за коштами загального фонду
Дебет 1111, 1122       Кредит 3112
Дебет 8921                 Кредит 8121
2)  за коштами спеціального фонду
Дебет 1111, 1122       Кредит 3122
Дебет 8921                 Кредит 8122
3)  за коштами, що підлягають розподілу на центральному рівні між загальними та спеціальним фондами
Дебет 1111, 1122       Кредит 3132
Дебет 8921                 Кредит 8123
при розподілі означених коштів відповідно до меморіальних документів Державного казначейства здійснюються наступні проведення:
Дебет 3132                 Кредит 3111, 3121
Дебет 6911                 Кредит 6111
Дебет 6911                 Кредит 6112
Для фіксації облікової інформації на етапі поточного обліку призначена система облікових реєстрів, до яких відносяться сальдова та оборотно-сальдова відомість (форми 7—1 та 7—2 відповід­но). Виписки за аналітичними рахунками 3111, 3121, 3131, 3311, 3411, 3412 складаються за результатами обробки інформації на початок наступного операційного дня, але не пізніше 9 годин ранку, у вигляді електронного реєстру розрахункових документів та паперових носіїв. До виписок із зазначених рахунків задається реєстр розрахункових документів з повним переліком реквізитів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий